Arriva představila první ze 13 vlaků pro Jihomoravský kraj

17.04.2024 16:34

 - Dopravce Arriva včera v Břeclavi představil první ze 13 motorových vlaků, které bude provozovat na objednávku Jihomoravského kraje na linkách na Břeclavsku, Hodonínsku a Znojemsku. Poprvé s nimi vyjede letos 10. prosince, smlouvu má na deset let. Jde o vlaky od výrobce Stadler, které jezdily zhruba od přelomu století v Německu a nyní je postupně modernizuje a upravuje pro provoz na jižní Moravě podnik Škoda Group. V tiskové zprávě to uvedla mluvčí kraje Helena Ondřejová.

Stejný typ vlaků už Arriva provozuje například ve Zlínském kraji. Jde o nízkopodlažní motorovou jednotku pro zhruba 100 sedících cestujících. Jezdit budou na linkách z Břeclavi do Znojma, z Hodonína přes Veselí nad Moravou do Vrbovců a z Hodonína do Zaječí. Nahradí tak vozidla Českých drah. Kraj za roční provoz zaplatí 231 milionů korun, ročně vlaky ujedou 1,4 milionu kilometrů, což je 15 procent výkonů, které Jihomoravský kraj na železnici objednává.

"Vlaky budou jezdit v oblasti, kde se pohybuje hodně cyklistů, proto jsme nechali uspořádáním sedadel zvětšit prostor pro přepravu kol a kočárků," řekl generální ředitel Arrivy Daniel Adamka. Vlaky jsou klimatizované a nabízejí připojení k internetu. Ve vozech najdou cestující také automat pro nákup krajských jízdenek i celostátních jízdenek OneTicket. Od prosince příštího roku mají být vlaky dovybavené systémem ETCS, což je jednotný evropský systém zabezpečení jízdy.

Arriva bude zatím jediným soukromým dopravcem, od něhož si kraj objednává provoz vlaků. Páteřní linky na elektrických tratích v okolí Brna, které zajišťují dvě třetiny výkonů v celém kraji, budou nadále provozovat moderními vlaky Moravia České dráhy. Uspěly v konkurenci RegioJetu a Arrivy ve výběrovém řízení a získaly smlouvu od letošního prosince na dalších deset let. Helena Ondřejová řekla, že smlouvu by měl kraj podepsat s Českými drahami pravděpodobně do konce dubna a pak také bude zřejmé, za jakou cenu bude dopravce jezdit.

České dráhy získaly i soubor dalších linek, na nichž zatím nejezdí elektrické vlaky, avšak nyní se tratě elektrizují či se se zahájením provozu elektrických vlaků na některých z nich počítá v příštích deseti letech. Jde o vlakové linky z Brna přes Veselí nad Moravou do Starého Města u Uherského Hradiště, z Brna do Ivančic a Miroslavi, z Brna do Zastávky u Brna, ze Skalice nad Svitavou do Boskovic, z Bzence do Moravského Písku a o víkendové vlaky z Brna do Žďáru nad Sázavou přes Nedvědici a z Brna do Frenštátu pod Radhoštěm. Za provoz těchto linek kraj zaplatí zhruba 500 milionů korun ročně.

Zdroj: Doprava