ČD budou nakupovat, aby mohly do ciziny
Podnik jednorázově nevydá miliardy, ale půjde cestou rámcových smluv s náplní dle potřeby
železniční doprava
Vedení Českých drah má ambiciózní plán na posílení vozového parku v mezinárodní dopravě. Chystá se především nákup zcela nových rychlých lokomotiv. Podle informací deníku E15 by mělo jít až o dvě desítky nových strojů pro rychlost 200 kilometrů za hodinu.
Nepůjde ale o jednorázové vydání miliard. Dráhy chtějí expanzi na mezinárodních linkách řešit sérií rámcových smluv, které by využily pouze v případě potřeby a zajištěného financování. „Tato konstrukce byla zvolena mimo jiné též z důvodu, aby společnost byla co možná nejvíce připravena na v budoucnu vyhlašovaná nabídková řízení,“ doplnil mluvčí ČD Radek Joklík.
Rámcové smlouvy mají drahám umožnit rychlou reakci bez zdlouhavého vypisování samostatných tendrů. Pokud jde o detaily, jsou ale na dráze skoupí na slovo. Věc totiž ještě neprošla dozorčí radou a řídícím výborem. Rámcové smlouvy na lokomotivy i vagony by byly zřejmě na dvacet let. Dozorčí rada se s nimi seznámila už minulý týden, vrátí se k nim pravděpodobně znovu koncem září.
Nákup nových lokomotiv je na české železnici vždy událostí. České dráhy naposledy uzavíraly smlouvu na nové hnací stroje před více než deseti lety, a to se Škodou Transportation. Tehdy se dohodly na dodávce dvaceti nových mašin 109E. Obchod za 2,6 miliardy korun ale nabral skluz a jeho finanční vyrovnání dodnes řeší arbitráž.
O potřebnosti kvalitních lokomotiv pro nerušené jízdy v okolních zemích na železnici téměř nikdo nepochybuje. Dráhy jich mají dlouhodobě nedostatek, dvoustovkou jezdí pouze dvacítka nových škodovek. Dopravce by přitom rád držel krok například v Polsku, kde se pro tuto rychlost stavějí koridory, nebo posílil spojení do Rakouska přes jižní Čechy.
Zdroj: E15