ČD Cargo chce pořídit moderní lokomotivy

20.12.2014 03:56

Státní nákladní dopravce ČD Cargo chce výrazněji investovat do obnovy vozidlového parku. Do roku 2016 chce mít ve svých korporátních barvách moderní interoperabilní lokomotivy buď od českého výrobce Škoda Transportation, nebo od některého zahraničního, jako jsou například společnosti Bombardier nebo Siemens. Podle nového předsedy představenstva ČD Cargo Ivana Bednárika zatím není jisté, zda si dopravce nové lokomotivy koupí nebo pouze pronajme.

Vozidlový park Carga, podobně jako u ostatních národních dopravců v zemích střední a východní Evropy, zastarává. Stáří vozidel provozovaných tuzemským dopravcem se v průměru blíží 30 letům. „Dozrál čas, abychom našim zaměstnancům, konkurentům a zákazníkům ukázali, že jsme ochotní investovat do dlouhodobého horizontu a do budoucnosti společnosti,“ uvedl Ivan Bednárik. Nákupu jak lokomotiv, tak i vagonů pro přepravu ale musí podle Ivana Bednárika předcházet jistota, že pro ně bude existovat dlouhodobé uplatnění. Pokud by takové ukazatele na trhu neexistovaly, bylo by pro dopravce výhodnější si tato vozidla pronajímat. V současnosti dopravce pravidelně využívá 650 lokomotiv. Cena nového stroje se pohybuje kolem čtyř milionů € (100 milionů Kč). „Pokud bychom v příštím roce koupili tři tyto lokomotivy, tak bychom projedli většinu hospodářského výsledku společnosti, který vytvoří v roce 2014,“ doplnil Ivan Bednárik.

Problémem státní společnosti je i složení vagonů. Zatímco zhruba třetinu vozidlového parku dopravce nevyužívá, vagony pro přepravu zboží na paletách dopravci chybí a společnost si je dlouhodobě pronajímá. Kromě obměny vagonů a lokomotiv musí dopravce zlepšit komunikaci ve firmě a především zvýšit jistotu pro zákazníky, že přepravované zboží bude doručeno včas. Právě problém garance doby dodání je podle něj největším problémem, řada zákazníků proto dává raději přednost silniční dopravě před železnicí.

Nákladní doprava Českých drah představovaná společností ČD Cargo vykázala v letošním pololetí zisk 540 milionů Kč i přes třísetmilionové snížení tržeb na 6,3 miliardy Kč. Podle vedení Českých drah stojí za poklesem tržeb vysoká konkurence zejména v přepravách hnědého a černého uhlí, která následně vede ke snižování cen za přepravu. Nákladní doprava skončila se ziskem i v loňském roce, předloni firma hospodařila s dvoumiliardovou ztrátou.

Zdroj: čtk