ČD Cargo musí splatit jen třetinu dluhopisů

12.05.2014 09:26

Majitelé dluhopisů ČD Cargo mají zjevně důvěru v budoucnost tohoto nákladního železničního dopravce. Firma musí 16. června vrátit majitelům dluhopisů v celkové hodnotě jedné miliardy korun jen zhruba třetinu, zbytek věřitelů firmě půjčí peníze na další dva roky, ale za vyšší úrok. Značí to, že důvěra investorů v naši společnost je po zahájené restrukturalizaci stabilizována," zhodnotil generální ředitel ČD Cargo Oldřich Mazánek. Ten se v pátek dozvěděl od administrátora emise, že zpět chtějí majitelé dluhopisy v nominální hodnotě 342 milionů korun. Ostatní mají zájem dluhopisy prodloužit. ČD Cargo už dříve nabídlo namísto stávajících tří procent ročně výnos pět procent na další dva roky.

Ještě loni přitom panovala ve firmě velká obava, že kvůli ztrátám budou chtít věřitelé vrátit prakticky celou emisi dluhopisů. "Předčasně budeme splácet mnohem méně, než jsme čekali," přiznává Mazánek. Firma má podle něj na výplatu zajištěno dostatek peněz. Podle Mazánka byli připraveni i na nouzové řešení, že by museli do konce května najít celou miliardu.

ČD Cargo prošlo loni výraznou proměnou. Do vedení postavily dráhy jakožto stoprocentní vlastník právě Mazánka, který už dříve v nákladní železniční dopravě dlouho působil. Firma propustila část zaměstnanců a začala aktivněji bojovat o ztracené zakázky. Ještě před změnou vedení přišlo ČD Cargo například o velký kontrakt na přepravu uhlí do chvaletické elektrárny. "Výpadek se nám podařilo nahradit, i když pochopitelně s nižšími maržemi," uvedl Mazánek.

Uhlí do Chvaletic začala vozit konkurenční společnost AWT, ČD Cargo se však podařilo konkurentovi vzít jiný velký obchod: uhlí pro Arcelor Mittal v Ostravě. Obě firmy se však dostaly do sporu: vlečky v Arcelor Mittalu patří AWT, které výrazně zvedlo poplatek za pronájem. "Byl dražší než jízda po koridoru, takže vlaky předáváme před vlečkami," dodal Mazánek.

ČD Cargo také bojuje o opětovné získání Chvaletic, elektrárna už vypsala tendr. Ve hře letos bude i kompletní doprava aut ze Škody Auto. ČD Cargo však musí počítat s tím, že vzhledem ke konkurenci se její marže budou oproti minulým letům výrazněji snižovat. Mělo by však být i flexibilnější než dosud. Antimonopolní úřad posuzuje jeho žádost, aby už nemuselo být tzv. sektorovým zadavatelem a postupovat vždy podle zákona o veřejných zakázkách. "Chceme mít průhledné zakázky, ale striktní dodržování zákona nás někdy dost blokuje vůči konkurenci," vysvětlil Mazánek. Ten se netají ani plány na zahraniční expanzi. Ještě letos chce získat licenci pro dopravu v Maďarsku.

Firma má už i svoji pobočku v Polsku - Koleje Czeskie. Ta hrála i důležitou roli v záchraně dopravce, část lokomotiv a vagonů prodalo ČD Cargo právě této firmě a získalo tak potřebnou hotovost.

Hospodaření pomůže letos vylepšit i zešrotování starých a nepotřebných lokomotiv a vagonů, které provedou v České Třebové České dráhy. Celkem jde o majetek za zhruba 300 milionů korun.

ČD Cargo letos stát mírně ulevil snížením poplatku za použití dopravní cesty u jednotlivých vozových zásilek, firma na nich však stále prodělává.

Loni ČD Cargo vydělalo 522 milionů korun, což je po ztrátě téměř dvě miliardy korun v roce 2012 překvapivé číslo.

 

Zdroj:https://ekonomika.idnes.cz