ČD Cargo znovu vozí automobily do Polska

30.12.2014 14:30

Přepravy pro automobilový průmysl zaujímají významný podíl v portfoliu produktů akciové společnosti ČD Cargo. Ve spolupráci s dceřinou společností CD Generalvertretung GmbH. je tento největší český železniční dopravce významným partnerem všech tuzemských automobilek i operátorů, respektive vlastníků speciálních patrových vozů na přepravu automobilů.

Jednoho z nejvýznamnějších zákazníků představuje akciová společnost ŠKODA AUTO, největší český výrobce automobilů. O přepravy vyrobených automobilů v ucelených vlacích je mezi dopravci sváděn ostrý konkurenční boj. Vyhrávají v něm ti, kteří dokážou nabídnout kvalitní služby za odpovídající a konkurenceschopnou cenu. ČD Cargo k těmto dopravcům patří, což dokázalo i ve výběrovém řízení na zajištění přeprav automobilů Škoda z výrobního závodu v Mladé Boleslavi do Polska, konkrétně do distribučního centra ve městě Swarzędz nedaleko Poznaně. Je to úspěch o to větší, že tyto přepravy v předchozích 12 měsících realizoval konkurenční dopravce AWT. Nemalou roli při rozhodování zákazníka o volbě dopravce hrála skutečnost, že ČD Cargo dokáže například v době provozních odstávek nebo státních svátků zajistit tyto přepravy také formou jednotlivých vozových zásilek nebo skupin vozů.

Jediná přeprava automobilů kompletně v motorové trakci

Týdně je v této realizaci vypravováno tři až pět vlaků podle přesných dispozic zákazníka. Přeprava je realizována ve spolupráci s dopravcem PKP Cargo přes hraniční přechod Frýdlant v Čechách. Takový počet by jinak musel být přepraven více než dvaceti kamiony. Mimořádná je délka soupravy – dosahuje až 580 metrů, což představuje 210 až 220 nových automobilů typu Fabia, Rapid a Octavia. Pro přepravy jsou využívány čtyřnápravové patrové vozy vlastníka ŠKODA AUTO řad Laaeks a Laaers. Přeprava takto dlouhého vlaku v trase přes Liberec by nešla uskutečnit bez vstřícného přístupu Libereckého kraje jako objednatele osobních vlaků, se kterými vlak se škodovkami v nácestných stanicích provádí křižování. Jako zajímavost můžeme uvést, že se jedná o jedinou přepravu osobních automobilů, která je realizována na území ČR v celém úseku pouze v motorové trakci.

Negativní vliv rozsáhlé výlukové činnosti

I těchto přeprav se bohužel dotýká výluková činnost, proto jsme museli téměř doslova ihned po zahájení přeprav realizovat odklonovou vozbu přes Českou Lípu, respektive mimo Českou Lípu po spojce Žizníkov. Protože je jízdní řád mezi Mladou Boleslaví a Libercem plánován v nočních hodinách, nedotkla se realizace negativně zákazníků. Odklonová vozba měla paradoxně i své výhody, bohužel ne pro ČD Cargo, ale pro našeho partnera – PKP Cargo. Tím, že jsme vlaky předávali v opačném směru jízdy (jen na území ČR jsou realizovány dvě změny směru jízdy, další jedna pak v Polsku), jsme kolegům na PKP Cargu „ušetřili“ jedno otočení soupravy. Tak jako v případě jiných přeprav osobních automobilů, i v tomto případě musí osobní automobily na vlečku CLIP ve stanici Swarzędz přijíždět vždy „po směru jízdy“ z důvodu jednodušší vykládky.

Bohužel ani trase z Mladé Boleslavi do Frýdlantu v Čechách se nevyhne rozsáhlá výluková činnost během příštího roku, a tak budeme moci během čtyřměsíční výluky úseku Liberec – Frýdlant v Čechách vídat vlaky i na trase přes pohraniční přechodovou stanici Lichkov. V důsledku ne zcela ideální koordinace výluk se budeme s problémy potýkat rovněž na odklonové trase (důsledek rekonstrukce stanic Týniště nad Orlicí a Ústí nad Orlicí). Znovuzískáním této přepravy učinilo ČD Cargo další krok k navýšení podílu na trhu železničních přeprav automotive. Naše společnost se tak opět stala výhradním železničním dopravcem škodovek na území České republiky.

Zdroj: čtk