ČD zruší nespolehlivý bělehradský rychlík
Vlakový jízdní řád na příští rok se sice teprve ladí, zejména v mezinárodní dopravě už ale nabývá zřetelných obrysů. Změny se chystají především ve směru na jih.
Po šesti letech České dráhy utnou provoz vlaku EuroCity Avala mezi Prahou a Bělehradem, který neúnosně zpožďují kontroly na hranicích schengenského prostoru. "Tato zdržení se přenášela také na území České republiky. V uplynulém období to tak byl nejméně spolehlivý spoj v Česku," uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Avalu nahradí vlak stejné kategorie, který bude pod názvem Csárdás končit v Budapešti.
Od 14. prosince, kdy začíná platit nový grafikon, dráhy naplno spustí provoz nových railjetů na trase Praha–Brno–Vídeň–Štýrský Hradec. Sedm párů vlaků bude linku obsluhovat ve dvouhodinovém intervalu. Oproti nynějšímu stavu by se jízdní doba mezi Prahou a Vídní měla zkrátit o více než půl hodiny na čtyři hodiny a deset minut. Railjety budou ve Vídni zastavovat na zbrusu novém hlavním nádraží, odkud budou mít cestující přípoje na Villach, Salcburk, Frankfurt nad Mohanem nebo vídeňské letiště Schwechat.
Kvůli zavedení railjetů ale pasažéři přijdou o možnost cestovat přímo vlakem EC Vindobona z Hamburku přes Prahu do Vídně a Villachu. Pod názvem Porta Bohemica dráhy vlak přesměrují na Budapešť. V půli prosince bude obnoven přímý vlak Praha–Varšava, novinkou bude spoj z Ostravy do Žiliny. Pozadu nechce zůstat ani konkurence Českých drah. Leo Express i RegioJet chystají prodloužení linek do Košic, na trase Praha–Ostrava přitom hustota vlaků zůstane zhruba stejná jako dnes. Naopak do Košic přestane z Chebu jezdit rychlík Excelsior, ministerstvo dopravy chce jako jeho náhradu objednat u ČD noční spojení mezi Prahou a Starým Městem. Podle ministra Antonína Prachaře vlak doporučila komise ze Zlínska, kritici v čele s majitelem RegioJetu Radimem Jančurou noční spoj do ministrova domovského kraje označují za nesmyslný. Dráhy s ministerstvem jednají také o častějších jízdách pendolina na západ Čech.
Stát chce dát za objednané rychlíky příští rok zhruba stejně jako v letošním roce, tedy čtyři miliardy korun. Průměrná dotace na jeden vlakový kilometr činí necelých 129 korun.
Zdroj: E 15