CZ LOKO dodá do Lotyšska lokomotivy za více než miliardu korun
– Akciová společnost CZ LOKO během let 2015 až 2017 dodá do Lotyšska 28 sekcí dvoudílných šestinápravových dieselelektrických lokomotiv za více než 42 milionů eur. Při současném kurzu hodnota kontraktu přesahuje částku 1,1 miliardy korun. S jejich výrobou nyní CZ LOKO začalo ve své jihlavské provozovně. Lotyšský národní železniční dopravce Latvijas Dzelzcels je využije při těžké nákladní dopravě z Ruska a Běloruska.
„Jde o významnou zakázku, na níž jsme pracovali několik let. Potvrzuje naši vysokou technickou úroveň. Kdybychom masivně neinvestovali do vývoje a výzkumu, nemohli bychom na ni vůbec pomýšlet,“ říká Josef Bárta, předseda představenstva CZ LOKO. Dodává přitom, že schvalování zcela nového železničního vozidla je obdobně složité jako nového letadla, proto firmy mnohdy dají raději přednost zásadní modernizaci. „Dopravcům přináší stejný efekt, ale je podstatně levnější a rychlejší,“ vysvětluje.
Nové lokomotivy vzniknou kompletní modernizací vozidel 2M62U se dvěma kabinami, kterým se u nás říkalo Sergej. Ta z nich udělá moderní stroje, vyznačující se úsporným provozem, bezpečností, plněním emisních limitů i komfortem posádky. Z původní lokomotivy zůstává jen podvozek a rám, které projdou kontrolou. Vše nad nimi je zcela nové, včetně 16válcových spalovacích motorů MTU o výkonu 2 200 kW. Design lokomotiv vychází z české řady 753.6 „Bizon“, které rovněž nesou rukopis produkce CZ LOKO. Z její jihlavské provozovny pak poputují v podobě „stavebnice“ do Lotyšska, kde se moduly zkompletují, a lokomotiva oživí.
„Tento způsob je náročnější na logistiku i organizaci práce, ale představuje cestu, jak technicky vyspělá, sofistikovaná drážní vozidla vyvážet i tam, kde by to jinak bylo bez účasti místních firem složité,“ uvedl Josef Bárta. . V Lotyšsku už společnost CZ LOKO v letech 2011 – 2013 podobně modernizovala pro státní železnice 14 posunovacích lokomotiv ČME 3M. Do východoevropských zemí s rozchodem kolejí 1520 mm firma v letech 2007 až 2014 prodala už přes 180 paketů lokomotiv v 11 základních typech a patří zde mezi nejúspěšnější dodavatele. Hranice 200 lokomotiv by měla padnout letos.
Podle Evropské banky pro obnovu a rozvoj má Lotyšsko jeden z nejnižších stupňů vládních zásahů a naopak jeden z nejvyšších stupňů ekonomické svobody mezi zeměmi střední a východní Evropy. Místní železniční doprava je zaměřena na tranzit, a proto se uchovává plná technická kompatibilita s ruskými a postsovětskými tratěmi.
Akciová společnost CZ LOKO patří mezi přední středoevropské výrobce motorových lokomotiv. Věnuje se i jejich modernizaci a opravám. Vedle toho se zaměřuje i na vývoj a výrobu speciálních drážních vozidel. Sídlo a hlavní závod má v České Třebové. Další provozovny v Jihlavě a Nymburku. Celkem v nich pracuje přes 700 zaměstnanců. Loňský obrat dosáhl 1,990 miliard korun a export se na něm podílel.
Zdroj: Doprava