CZ LOKO vyvíjí další lokomotivy
Společnost CZ LOKO pracuje na více verzích nových lokomotiv, které by měly umět zvládnout jízdu s využitím různých kombinací zdrojů energií. Na trhu by se měly objevit v roce 2022 až 2023.
Firma ukázku nového portfolia představila na konferenci o vývoji lokomotiv v České Třebové. Na počátku roku firma oznámila vývoj nové řady, které bude kombinovat elektřinu a diesel. Firma od té doby pokročila s vývojem dalších strojů.
„Reagujeme na nové trendy, vývoj legislativy a na požadavky trhu. Od zákazníků nejen v západní Evropě slyšíme, že už nechtějí čistě dieselové lokomotivy. Respektujeme současný vývoj napříč trhem a nasloucháme názorům našich klientů a partnerů,“ uvedl místopředseda představenstva CZ LOKO Josef Gulyás. Společnost chce v příštích letech výrazněji expandovat hlavně na západní trhy.
Firma už loni představila HybridShunter 400, který využívá energii z baterií a je také vybaven spalovacím motorem o výkonu cca 100 kW pro záložní dobíjení. Na baterii má zvládnout přitom šestnáct hodin provozu, osm hodin se má dobíjet z vnější elektrické sítě. Na lokomotivě si CZ LOKO zkouší různé technologie, zejména pak baterie.
Další dvě lokomotivy už mají i své jméno: DualShunter 2000 vychází podle technického ředitele Jaroslava Plháka z EffiShunteru 1000, prvního stroje CZ LOKO schváleného podle norem TSI. V lokomotivě nechává spalovací motor, přidává ale sběrač a kompletní trakční výzbroj pro jízdu pod závislou trakcí. „Řešíme, jakou napájecí soustavu zvolíme. Je jasné, že to může být pouze jedna,“ dodal Plhák. O lokomotivu už projevují zájem někteří zákazníci. Výkon lokomotivy má být kolem 2 MW.
Novým strojem má být i EffiLiner 2000. CZ LOKO dnes představila pouze jeho koncept. Má jít o dieselelektrickou lokomotivu s výkonem téměř 2 000 kW a přídavnou baterií o ekvivalentním výkonu 400 kW. Třetí novou lokomotivou v plánu CZ LOKO je DualLiner 2000 s rychlostí 120 km/h, který bude zásobován energií z trakční soustavy 25 kV 50 Hz a variantně ze spalovacího motoru. Obě varianty budou mít téměř shodný výkon, a to 2 000 kW. „V těchto výkonových parametrech našich lokomotiv se hodláme dále rozvíjet i v následujících letech, náš hlavní byznys jsou stále především posunovací lokomotivy a lokomotivy pro střední traťovou službu,“ dodal Plhák.
Podle něj dnes kreativitu při vývoji omezují především normy a legislativa, více musí řešit také design lokomotivy. „Byly doby, kdy se design neřešil. Teď je to už nutná, nikoli však postačující podmínka i pro prodej lokomotivy,“ podotkl Plhák. Jako příklad uvádí modernizaci brejlovců na takzvané bizony.
Zdroj: Doprava