Do oprav železnic v Libereckém kraji půjde rekordní částka
– Do modernizace, oprav a rekonstrukcí železničních tratí v Libereckém kraji půjde letos rekordních 2,44 miliardy korun. Je to zhruba tolik peněz jako za posledních osm let dohromady. Podle dlouhodobé koncepce rozvoje železnic by ale tratě v kraji potřebovaly modernizaci za více než 20 miliard. Největší objem prostředků je letos určen na zrychlení ve vybraných úsecích tratí z Liberce na Tanvald a Turnov a z Malé Skály na Starou Paku. Informoval o tom hejtman Martin Půta.
„Pro železnici jako dopravní prostředek je to velice důležité, věřím že to v budoucnu přispěje k nárůstu počtu cestujících ve vlacích," poznamenal hejtman. Zvýšit by to podle něj mohlo i konkurenceschopnost železniční dopravy ve vztahu k autobusové či automobilové. Projekty zrychlení počítají s úpravou kolejí a výhybek, zmírněním oblouků, sanací svahů a také třeba s modernizací zabezpečení, které dovolí na tratích zvýšit rychlost na 80 a někde až na 100 kilometrů v hodině, a tak zkrátit jízdní dobu vlaků.
Liberecký kraj má dobře rozvinutou železniční síť, je ale většinou jednokolejná a není elektrifikovaná. Navíc je zastaralá. Liberecká správa dopravní cesty zajišťuje opravy a údržbu bezmála 700 kilometrů kolejí, na nichž je 576 přejezdů. Za posledních deset let se do tratí v kraji investovalo 2,756 miliardy korun, nejvíc v loňském roce, kdy investice dosáhly bezmála 613 milionů korun. Největší akcí byla zahájená rekonstrukce trati z Liberce do Tanvaldu za 425 milionů korun, 62 milionů korun šlo na opravy vodou podemleté trati z Liberce na Českou Lípu.
Největší stavbou na železnici je loni zahájená modernizace trati Liberec – Tanvald. Frekventovaná spojnice mezi Libercem a Jabloncem a dál do Jizerských hor a Krkonoš už úpravy nutně potřebovala. Práce začaly loni v srpnu a hotovo by mělo být na konci srpna letošního roku. Projekty jsou spolufinancovány z evropských fondů. Loni začaly práce na 28 kilometrů dlouhém úseku. „Rekonstrukce tohoto úseku je nezbytná pro další rozvoj regionu. Jejím výsledkem bude především rychlejší a bezpečnější cesta mezi Libercem a Tanvaldem. Mimo jiné to umožní i požadovaný třicetiminutový interval vlaků," řekl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.
Nová nástupiště dostanou v rámci projektu stanice ve Vesci, Jablonci nad Nisou, Smržovce a Tanvaldu a také zastávky v Jablonci, Jabloneckých Pasekách a Lučanech nad Nisou, kde zároveň vzniknou centrální přechody a přístupové chodníky. Rekonstrukce čeká i samotné koleje z Liberce na Jablonec a Tanvald. Přes 90 milionů korun bude stát nedávno zahájená rekonstrukce Harrachovského tunelu na stejné trati, bezmála 25 milionů je určeno na sanaci skal podél trati, na 17 milionů přijde přesun zastávky v Tanvaldu. Modernizace čeká nádraží ve Velkých Hamrech, připravuje se i výstavba nového nádraží za téměř 900 milionů korun v České Lípě a také opravy tratí na Frýdlantsku.
Zdroj: čtk