Do vlaků v Belgii půjdete přes rám
Lidé, kteří jedou do Londýna, se na bruselském jižním nádraží začínají shlukovat už dobrou hodinu před odjezdem jejich spoje. Vlak Eurostar projíždí tunelem pod kanálem La Manche, takže bezpečnostní opatření jsou v podstatě stejná jako na letišti: lidé i zavazadla procházejí přísnou kontrolou. Británie navíc není členskou zemí schengenského prostoru, proto pro ni neplatí volný pohyb osob bez hraničních kontrol.
Podobně přísná opatření chce teď Belgie zavést i u ostatních mezinárodních vlaků, které jedou přes její území. Impulzem k tomu je aktuální teroristická hrozba v zemi, jež se stala jedním z hlavních center džihádistů v Evropě. Belgie už má však s terorem na železnici i praktickou zkušenost: Ayoub Khazzani loni v srpnu na jižním nádraží v Bruselu nastoupil do vlaku do Paříže. V tašce měl samopal Kalašnikov, automatickou pistoli a benzin. Jeho útok na poslední chvíli zmařili pasažéři, včetně několika amerických vojáků v civilu.
Lístek koupit den předem
Současný stav, kdy někdo může do vlaku zcela bez problémů nastoupit s těžkou výzbrojí, je podle belgických úřadů neudržitelný. Belgie proto chce na železnici rozšířit systém sběru dat PNR, používaný v letecké dopravě. V rámci něj mají aerolinky povinnost uchovávat o svých cestujících řadu údajů, kromě těch osobních jde například o číslo platební karty. Ze systému se dají získat vzorce cestování podezřelých lidí nebo třeba jména osob, které jely s nimi. To může pomoct odhalit komplice případných teroristů.
Zavedení PNR ve vlacích ovšem může být mnohem složitější než na letištích. Belgie v rámci současné verze zvažovaného návrhu počítá s tím, že by železniční společnosti musely mít informace o cestujících k dispozici nejpozději 24 hodin před odjezdem daného spoje. Lístek do vlaku by si tedy nebylo možné koupit v den jeho odjezdu.
Dodržování nových pravidel by také s velkou pravděpodobností vyžadovalo zavedení přísných bezpečnostních kontrol na nádražích, které dnes platí jen ve vlacích do Británie. „Železnice se velmi liší od letecké nebo námořní dopravy,“ ohradil se v dopise belgickému premiérovi Charlesi Michelovi šéf sdružení evropských železničních operátorů (CER) Libor Lochman. Dopis získal server Politico.
Hrozba pro Schengen
Provozovatelé vlaků se bojí dlouhých front, ke kterým by belgická opatření téměř určitě vedla. Cestující by tak na svůj spoj třeba do Frankfurtu nebo Amsterdamu museli přijít několik hodin předem, podobně jako je tomu na letištích. I Evropská komise už Belgii upozornila, že případné zpřísnění bezpečnostních opatření by mělo být přiměřené a nemělo by znamenat zásadní změnu stávajícího způsobu fungování železniční dopravy. Belgie by taky neměla zavést nic, co by bylo v rozporu s pravidly Schengenu.
Expert na bezpečnost a migraci Marc Pierini z výzkumného centra Carnegie Europe si ale myslí, že na zpřísnění bezpečnostních kontrol dojde. Kontroly známé z letišť je podle něj možné rozšířit i na železnici. Obává se však toho, že někteří politici půjdou ještě dál a napadnou samotný princip volného pohybu bez hranic. „Problémem není Schengen, problémem je, jak zvýšit účinnost naší protiteroristické politiky,“ říká Pierini.
Vzhledem k úrovni hrozby se tak podle něj možná budeme muset smířit s tím, že na nádraží už pokaždé nebudeme moct přijít jen pár minut před odjezdem vlaku.
Zdroj: Hospodářské noviny