Dráhy skončily v zisku
České dráhy v loňském roce hospodařily s čistým ziskem 882 milionů korun, čímž se vymanily z předloňské ztráty 1,35 miliardy korun. Zároveň je to nejlepší výsledek od roku 2009, kdy dráhy vstoupily s emisemi dluhopisů na kapitálové trhy a začaly využívat mezinárodní účetní standardy IFRS.
Za zlepšením lze najít hned několik vlivů, z nichž některé lze podniku připsat jako zásluhu, jiné přišly zvenčí. Ztráta z osobní dopravy klesla na 644 milionů korun, zatímco předloni činila 1,42 miliardy korun.
To souvisí s růstem počtu cestujících a vyššími tržbami z jízdného. Vyšší tržby v osobní dopravě jsou ale také výsledkem vyšších dotací ze strany státu a krajů.
Drahám přály i další vnější faktory. Meziročně ušetřily na naftě a elektřině a také na poplatcích za užití kolejí. Snížení poplatků se projevilo hlavně v nákladní dopravě, která zaplatila Správě železniční dopravní cesty meziročně o 200 milionů méně.
Do zisku celé skupiny se pozitivně promítl i prodej majetku, především prodej pozemků na Masarykově nádraží v Praze společnosti Penta a převod nádraží na SŽDC. Celkový dopad z těchto transakcí do loňského zisku je plusová půlmiliarda.
Nákladní doprava, kterou provozuje dceřiná firma ČD Cargo, vykázala čistý zisk 935 milionů, což je meziročně o 359 milionů více.
Tržby i objem přeprav ale klesly. Hlavním cílem drah je dostat osobní dopravu alespoň na nulu. Předseda představenstva Pavel Krtek s poukazem na věřitele a rating ale nesdělil, zda s tím podnik počítá už letos.
Zdroj: E15