Evropu a Asii spojil nejhlubší podmořský tunel

02.11.2013 09:56

- Podmořský železniční tunel propojil evropskou a asijskou část tureckého Istanbulu. Záměr spojit oba břehy vznikl už před 150 lety, ale teprve současný premiér Erdogan proměnil vizi v realitu. Nejhlouběji položený podmořský tunel na světě vyšel tureckou vládu na bezmála 52 miliard korun.

 

V tureckém Istanbulu začala v úterý jezdit nová vlaková linka. Měří zhruba 16 kilometru a částečně vede v podmořském tunelu pod Bosporskou úžinou.

 

Stalo se tak po 150 letech, kdy vláda sultána Abdülhamida II. přišla se záměrem propojit evropský a asijský břeh turecké metropole tunelem. Tehdy tomu však zabránily technologické a posléze i finanční problémy.

 Kopat podle projektu, který byl nově vypracován v 90. letech, se tak začalo až v roce 2005 za vlády premiéra Recepa Tayyipa Erdogana. Konečná částka za výstavbu se vyšplhala na zhruba 5,5 miliardy lir (51,8 miliardy Kč).

 Tunel, který je se svými 56 metry pod zemí nejhlouběji položeným tunelem svého druhu na světě, je součástí většího projektu Marmaray, který zahrnuje i modernizaci současné příměstské železniční trati a její prodloužení.Stavbou tunelu bylo pověřeno japonsko-turecké konsorcium a finance na jeho výstavbu pocházejí převážně od japonské banky pro mezinárodní spoluprácí JBIC.

Zdroj: ČTK