Historická mašinka od vsetínského nádraží zmizí

03.11.2015 09:42

Vsetín – Historická lokomotiva od vlakového nádraží ve Vsetíně zmizí. Železničáři ji prodali do Brna. Zpráva, která u většiny Vsetíňanů i návštěvníků města vyvolala zklamání. Mašinka totiž byla nedílnou součástí koloritu města po uplynulých čtyřicet let.

 

"

 

Názor na plánovaný odvoz lokomotivy ze Vsetína už místní lidé vyjádřili rozměrným transparentem, který připevnili přímo na historický stroj. Stojí na něm: „Mašinku nám prodali, nikomu vědět nedali".

 

Poválečná průmyslová parní lokomotiva s označením CN 350, které zejména Vsetíňané neřeknou jinak, než mašinka, je v zoufalém stavu. „Jenom doufám, že ji nekoupil někdo, kdo ji sešrotuje. I když pohled na ni nic jiného nevěští," řekl dvaašedesátiletý Tomáš Fusek ze Vsetína.

 

Stejné obavy mají i někteří studenti dojíždějící do vsetínských středních škol. „Bylo by jí škoda. I kvůli lidem sice teď vypadá žalostně, ale já kolem ní každé ráno už čtvrtý rok chodím do školy a potom zpátky, když jdu na vlak domů. Bude mi chybět. Je to takový můj talisman," svěřila se osmnáctiletá studentka Lucie Hajdíková z Hornolidečska.

 

Obavy obyvatel města i dalších lidí, kteří si více než šedesátiletou mašinku svým způsobem zamilovali, mírní Jiří Kotas z brněnského Klubu přátel kolejových vozidel. Právě jeho firma pro zmíněný klub lokomotivu od Českých drah koupila. „Lokomotivu sice ze Vsetína odvezeme a nastálo ji tady už nevrátíme. Ale na šrotišti rozhodně neskončí," ujistil Jiří Kotas.

 

Slíbil, že pokud to okolnosti umožní, mašinka se minimálně jednou do svého města vrátí. „Předpokládáme, že oprava lokomotivy potrvá nejméně čtyři roky. Zaplatíme za ni podle odhadu pět milionů korun. Ty si musíme sehnat sami," poznamenal.

 

Lokomotiva je podle vyjádření členů Klubu přátel kolejových vozidel v žalostném stavu. „Devadesát procent všeho na ní musíme vyrobit znovu. Ale máme zkušenosti. Ve sbírce poválečných průmyslových lokomotiv již máme čtyřicet strojů. Takže zkušenosti tu jsou," podotkl Jiří Kotas.

 

Do obnovy lokomotivy se ve svém volném čase zapojí šest až sedm odborníků. „Uvítáme, když jedna z jejích prvních propagačních historických jízd povede právě zpátky do Vsetína. K lidem, kteří ji mají tolik rádi," vyjádřil se Jiří Kotas.

 

Mluvčí Českých drah Kateřina Šubová redakci zájem brněnského Klubu přátel kolejových vozidel o odkup parní lokomotivy potvrdila. Stejně jako vlastní uzavření obchodu. Za jakou částku klub mašinu získal, ale stejně jako Jiří Kotas, neprozradila. „Cena byla stanovena na základě znaleckého posudku a prodej schválilo vedení společnosti," uvedla pouze mluvčí drah.

 

Doplnila, že lokomotiv jako pomníků je v republice několik a většinou jsou ve správě Depa historických vozidel Českých drah v Lužné u Rakovníka. České dráhy mají sestavenou takzvanou koncepci své nostalgie. Její součástí je záchrana historických vozidel, ale také organizace akcí pro veřejnost, jako jsou například, nostalgické jízdy, Dny železnice a podobně. „Vsetínská lokomotiva je však průmyslová a přímo tak nezapadá do našeho konceptu. Přivítali jsme tudíž zájem Klubu o její odkup a plánovanou renovaci, případně znovuzprovoznění," řekla mluvčí drah.

 

Vsetínská průmyslová parní lokomotiva CN 350 sloužila především pro cukrovary. Podle Kateřiny Šubové se nejedná o výjimečný exponát. „Pro Klub přátel kolejových vozidel ale velký význam má. Jejím odkoupením zkompletoval sbírku těchto průmyslových lokomotiv," upozornila. I tato skutečnost je podle ní zárukou, že historickou mašinku nečeká sešrotování, ale naopak oprava a snad i opětovné uvedení do provozu.

Zdroj: denik.cz