Hraniční nádraží je nejhezčím v Německu

30.10.2017 10:57

Bayerisch Eisenstein – Nejhezčí v konkurenci 5400 nádraží v Německu je na Šumavě. Hraniční nádraží Bayerisch Eisenstein – Železná Ruda-Alžbětín získalo společně s nádražím Lutherstadt Wittenberg v Sasku-Anhaltsku titul Nádraží roku 2017, kterým už 14 let oceňuje německá obecně prospěšná společnost Allianz pro Schiene jedno velké a jedno malé nádraží za vstřícnost k zákazníkům a návštěvníkům.

            Německá část nádraží patří Přírodnímu parku Bavorský les. „Máme samozřejmě obrovskou radost, že naše nádraží zvítězilo,“ byl spokojený ředitel Přírodního parku Bavorský les Hartwig Löfflmann. Německá polovina nádražní budovy neslouží pouze coby nádraží, Přírodní park Bavorský les v ní provozuje návštěvnické centrum.

„Svět přírodního parku na německo-českém hraničním nádraží se již od roku 2001 věnuje přeshraniční spolupráci. Prezentuje dva národní parky, Bavorský les a Šumava, Přírodní park Bavorský les a Chráněnou krajinnou oblast Šumava, které spolu dohromady tvoří zelenou střechu Evropy. V budově nádraží funguje také Evropské centrum netopýrů, lyžařské muzeum, interaktivní výstava o „králi Javoru“, expozice o historii stavby železnice, modelová železnice a historická restaurace,“ vyjmenoval Löffelmann.

            Německá polovina areálu nádraží nabízí rovněž železniční muzeum nebo galerii. V bývalé nádražní hale, kterou prochází státní hranice, je pak informační centrum Národního parku Šumava. „V Bavorské Železné Rudě je právě nádraží jedním z turisticky nejnavštěvovanějších míst, má i velký historický význam. Na české straně nádraží bylo bohužel zbouráno vše kromě samotného nádraží, zůstala pouze česká část nádražní budovy. Na české straně hranice jsou tak turisticky atraktivní místa hlavně v Železné Rudě a okolí,“ uvedl železnorudský starosta Michal Šnebergr.

„Bohužel už asi tři roky nezajíždí spoj Waldbahn z Plattlingu až na Špičák, ale končí v Bavorské Železné Rudě. Přivítali bychom obnovu, to je ovšem záležitost Plzeňského kraje, který by musel německé straně kompenzovat provoz linky,“ posteskl si Šnebergr.

 

Foto popis| HRANIČNÍ NÁDRAŽÍ Železná Ruda-Alžbětín – Bayerisch Eisenstein bylo postaveno v letech 1876 – 1877. Po roce 1948 byl provoz na české straně omezován, v roce 1953 byly vytrhány koleje a nádraží zůstalo téměř 40 let opuštěné. Na české straně zůstala z nádražního komplexu pouze česká polovina nádražní budovy. I ona měla být začátkem prosince 1989 odstřelena, zabránily tomu ale listopadové události.

 

Zdroj: Region -Západní Čechy