Hvězda pražských vlaků

06.01.2016 11:09

Byl to těžký souboj mezi starým pantografovým žabotlamem, motorovým vozem 854 přezdívaným Vindobona a novým pantografem CityElefant. První místo si žabotlam obhájil s 36 procenty hlasů. Pouhé jedno procento hlasů chybělo Vindoboně. Čestné třetí místo má CityElefant, kterému fandila téměř čtvrtina hlasujících. Regionova si ze souboje odnáší pouhá čtyři procenta. Celkem hlasovalo 1865 osob.

            Naším vítězem je starý pantograf, řada 451 nebo 452, přezdívaný buď obyčejně pantograf nebo také žabotlam. Tento typ vlaku se stal základem pro vznik pravidelné intervalové dopravy v okolí Prahy. V minulosti jezdil i na Ostravsku nebo kolem Košic, ale s rostoucím počtem vlaků a cestujících v okolí Prahy byly postupně všechny jednotky přesunuty do metropole. Přinášely na svou dobu revoluční řešení se sníženou podlahou ve střední části vozu. V té době, kdy ještě běžně jezdily parní lokomotivy a vagony s dřevěnými lavicemi, byly velmi moderní a komfortní, například nabízely pohodlné koženkou polstrované sedačky.

            První byly vyrobeny v roce 1964 a poslední v roce 1973. V současnosti se používají už jen na posilové a vedlejší výkony, v pracovní dny je z depa vypraveno pět jednotek na linky S4 Praha – Kralupy nad Vltavou a S41 Roztoky u Prahy – Praha-Libeň.

Zdroj: Metro