I Deutsche Bahn snížila rekordní zakázku na rychlovlaky
- Německý provozovatel železniční dopravy Deutsche Bahn výrazně zkrátil zakázku na vysokorychlostní vlaky nové generace ICx od průmyslového koncernu Siemens. Z původních šesti miliard eur (155 miliard Kč) ji snížil o miliardu eur, což znamená o 31 vlakových souprav méně. Uvádí se to v interních dokumentech Deutsche Bahn, k nimž měla přístup agentura Reuters. Pro Siemens je to další rána na jeho pověsti, protože smlouvu z roku 2011 společnost oslavovala jako svou dosud největší zakázku.
Deutsche Bahn se před dvěma roky se Siemensem dohodla, že 130 vlaků ICx koupí ihned a Siemens je bude dodávat v letech 2017 až 2020. Na této zakázce se podle dokumentů nic nemění. Smlouva platná do roku 2030 ale dává Deutsche Bahn opci na koupi dalších 80 vlakových souprav a to chce podnik změnit. "V rámci úprav, o nichž se rozhodlo počátkem roku 2013, se objem zakázky sníží o 31 vlaků," uvádí se v dokumentu.
Firmu Siemens pronásledují v divizi železniční techniky značné problémy a s Deutsche Bahn nyní vede spory o zpožděné dodávky rychlovlaků ICE. Kvůli tomu musel přepravce zrušit plán zavést letos přímé vlakové spojení z Frankfurtu nad Mohanem do Londýna. Siemens odepíše za letošní rok kvůli těmto a dalším těžkostem železniční divize 250 milionů eur (6,5 miliardy Kč).
Problémy má Siemens i v Česku, kde minulý měsíc nová dozorčí rada Českých drah zakázala přepravci nakoupit osm jeho rychlovlaků Railjet za 2,8 miliardy korun. ČD se přitom na konci června dohodly se Siemensem na prodloužení opce na nákup vlaků. Osm nových souprav Railjet mělo doplnit prvních sedm Railjetů, které dopravce u Siemensu objednal loni za zhruba 2,5 miliardy korun.
Deutsche Bahn chtěla rychlovlaky ICx, které budou lehčí a energeticky úspornější, nahradit stárnoucí soupravy typu InterCity (IC). Podnik se ale podle interních dokumentů začal pohlížet u konkurence. Uvažuje o tom, že koupí od kanadské společnosti Bombardier za 293 milionů eur dalších 17 souprav IC navíc ke 27, které už objednal.
Zdroj: ČTK