Jak se budí lokálky

17.09.2016 21:00

Malí dopravci oživují zapomenuté regionální tratě. A vydělávají.

 

Trampové v zelených bundách a batohy, starousedlíci z okolních vesnic i pár nadšenců s fotoaparáty. Peron nádraží Opava východ se v pátek večer plní poměrně rychle. Všichni čekají na motorák, kterým vyrazí přes Litultovice a Štáblovice do Svobodných Heřmanic. „Je to příjemná projížďka před víkendem, letos už takhle vyrážíme potřetí,“ svěřuje se čtyřicetiletý Martin z Opavy, zatímco jeho sedmiletý syn nastupuje do vagonu.

 

Tahle slezská lokálka patří k vůbec nejmalebnějším v republice. Předloni v dubnu se tu ale provoz po 122 letech zastavil. Vedení Moravskoslezského kraje už nechtělo Českým drahám doplácet, třímilionový příspěvek nedokázaly dát dohromady ani okolní obce.

 

Po třech měsících se ale doprava na trať vrátila. Alespoň o víkendech. Na provoz se nakonec složily obce ležící podél trati, opavský magistrát i hejtmanství. Výběrové řízení vyhrála společnost Railway Capital Jana Šatavy, jenž se v minulosti angažoval u úzkokolejných Jindřichohradeckých místních drah.

 

Kromě toho, že dnes jeho vlaky spojují Opavu se Svobodnými Heřmanicemi, motoráky s logem Railway Capital jezdí i mezi Moravskými Budějovicemi a Jemnicí a na dvou lokálkách v Ústeckém kraji.

 

Předloni Šatava vydělal půl milionu korun. „Loni to bylo ještě lepší. Vychází to na zhruba jeden milion korun před zdaněním,“ říká podnikatel.

Zdroj: E15