Jančura startuje novou cenovou válku
Už několik týdnů jezdí žluté vlaky RegioJet z Prahy do Košic. Od poloviny prosince budou jezdit do Košic i z Bratislavy, na páteřní slovenské vnitrostátní trati.
Majitel firmy Radim Jančura ale stále nemá v Košicích prodejní místo. Proto nabídne nízkou cenu -jednak aby přiměl cestující koupit si lístek přes internet, ale hlavně aby zatlačil na slovenského správce kolejí, aby mu vyšel vstříc.
"Budeme jezdit za devět eur tak dlouho, dokud nezískáme prodejní místo na košickém nádraží," popisuje Jančura. Ještě před měsícem přitom avizoval startovní cenu 14 eur a její pokles pod hranici 10 eur připustil jen v případě vypuknutí cenové války.
Opakuje se tak situace známá z Česka, kde Jančura používal cenu jako zbraň například v boji o přístup na liberecké nádraží. Cestující vozil z Prahy do Liberce za korunu po dobu, po kterou mu konkurenční ČSAD Liberec bránilo ve vjezdu.
Problém na košickém nádraží je v tom, že pro RegioJet tam údajně není místo. Část budovy, která patří správci slovenských kolejí, má pronajatou státní železniční společnost ŽSSK, zbytek soukromá firma Achiles, která jednotlivé prostory dál pronajímá a nedostatek možností vysvětluje i tím, že prostory čeká rekonstrukce. Místo se tak našlo jen v prvním patře. Jančura míní, že by správce kolejí měl dát z části prostor ŽSSK výpověď, jinak způsobí RegioJetu ztráty. Jančura předpokládá, že pro ŽSSK bude výhodnější mu pokladnu přenechat než ho nechat jezdit za devět eur.
Ceny na 445 kilometrů dlouhé trase mezi Bratislavou a Košicemi, kde dosud jezdí pouze ŽSSK, se v druhé třídě pohybují mezi 18 a 20 eury, tedy na dvojnásobku avizované ceny RegioJetu. Za 18 eur na trase jezdí mimochodem i autobus Student Agency, mateřské firmy RegioJetu.
RegioJet vyjede se třemi spoji v každém směru denně, později chce přidat čtvrtý. ŽSSK nabízí mezi Bratislavou a Košicemi čtyři rychlé spoje denně a 14 rychlíků, ty jsou ale pomalejší a část nejede přes Žilinu.
Jako "formu vzdoru" používá Jančura cenu devět eur i na spojích z Česka na Slovensko, kde i lístek z Prahy do Košic stojí 252 korun. "Stále nejsou hotová prodejní místa na Slovensku a my chceme lidi motivovat, aby si jízdenky koupili na internetu," popisuje Jančura. Zatím tato cena platí ve třídě standard na všechna sedadla, v nejbližší době ale přestane platit v přetížených víkendových spojích.
Konkurenční dopravci na nabídku RegioJetu zatím nereagovali. V prosinci ale souboj dopravců zesílí, s pendolinem chtějí z Prahy do Košice vyjet České dráhy a prodloužit jeden spoj denně až do Košic chce i Leo Express.
RegioJet také slovenskému ministerstvu dopravy nabídl, že by od prosince 2015 převzal všechny rychlíky z Bratislavy do Košic, úřad ale reagoval tím, že na ně raději vypíše soutěže.
Zdroj: Doprava