Konec pantografů
Pražská železnice zažije příští týden jedno velké loučení. V provozu po více než 50 letech skončí poslední elektrická jednotka řady 451, které se přezdívá pantograf, panťák, emilka nebo nověji žabotlam. Informaci serveru iDnes.cz potvrdil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Posledním provozním dnem bude pátek 10. srpna.
Nepůjde ale o železniční pohřeb. Naopak, dráhy dnes potvrdily, že poslední panťák (451.025-26) čeká nová etapa existence jako muzejního exponátu. Převezme jej totiž Národní technické muzeum; v sobotu se proto vlak vydá do jeho depozitáře v Chomutově.
Nepojede přitom sám. Doprovodí jej muzejní exemplář stejného pantografu, který mají České dráhy umístěný v Šumperku. Pantograf pojede ze Šumperka do Prahy jako zvláštní vlak s přepravou cestujících už v pátek, na páteční podvečer je pak naplánováno společné fotografování obou pantografů. V sobotu se pak spolu vydají přes Lovosice a Ústí nad Labem západ do Chomutova.
Pantografy v poslední době obsluhovaly městskou linku Roztoky – Libeň. Místo nich dráhy nasadí motorové Regionovy. V případě získání smlouvy i po roce 2019 pak slibují nové elektrické jednotky. O městskou linku S41 nicméně projevily zájem i Arriva a Leo Express.
Poslední provozní pantograf je nyní v depu na opravě. Do provozu by se měl vrátit koncem tohoto pracovního týdne nebo po víkendu. Dráhy vzhledem ke stáří a poruchovosti nevylučují vyřazení jednotky dříve než 10. srpna. V době provozu jezdí jednotka na výlukové lince S41 pouze v úseku Praha-Podbaba – Praha-Libeň. Poslední jednotka je třívozová, a tak by ji i chtělo zachovat technické muzeum.
V sobotu 11. srpna je plánovaná poslední jízda obou jednotek z Prahy-Libně do Chomutova. Mimořádný rychlík pojede v 9:05 z Prahy-Libně, v 9:12 zastaví v Praze-Holešovicích a dál pojede přes Lovosice (10:41), Ústí nad Labem západ (11:05) do Chomutova (12:15), kde svou jízdu ukončí. Jednotka 451.025-26 již zůstane v Chomutově a bude předána do sbírek Národního technického muzea. Historická souprava Českých drah se pak vrátí z Chomutova (15:00) přes Ústí nad Labem západ (16:05) a Lovosice (16:40) do Prahy-Holešovic (18:47) a Prahy-Libně (18:54). Cena zpáteční jízdenky do zvláštního vlaku vedeného historickým pantografem je 300 Kč a lze ji zakoupit v pokladnách železničních stanic, volné jízdenky budou doprodány přímo ve vlaku.
Zdroj: Doprava