Krádeže na železnici by šlo snadno omezit

08.02.2014 11:36

Pobertové způsobují na železnici velké škody. Kradou měděné kabely, transformátory a nezřídka i celé koleje. Jen Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) předloni zaznamenala 1660 takových případů. Podle SŽDC by přitom šlo poměrně jednoduchým legislativním opatřením krádeže notně omezit.

"Krádeže nás za rok 2012 připravily celkem o 31 miliónů korun a loni zhruba o stejnou částku. Ještě horší však je, že je tím ohrožena bezpečnost dopravy," řekl Právu generální ředitel SŽDC Jiří Kolář.

Pachateli krádeží velmi často bývají organizované skupiny, které pracují ve dne, a aby nebyli nápadní, vydávají se za pracovníky SŽDC, pověřené rozebráním a odvozem součástí. Ukradené kovy pak zpeněžují ve sběrnách surovin.

Například odcizení dvacet metrů kabelů způsobí SŽDC škodu 20 000 Kč. A než se dané místo na trati opraví, musejí projíždějící vlaky snížit rychlost a dochází ke zpoždění.

Krádežím se SŽDC snaží čelit intenzívní spoluprací s policií. Na svých webových stránkách zveřejňuje katalog součástek a předmětů ze železnice, které by neměly být vykupovány. Sběrny na to ale většinou neberou ohled a zlodějům vycházejí vstříc.

Také objasněnost krádeží je příliš nízká. Za loňské první pololetí nahlásila Správa železniční dopravní cesty policii 745 krádeží, ale viníci byli odhaleni jen v 55 z těchto případů. Není tedy divu, že zloději mají pocit beztrestnosti a podnikají na tratě stále drzejší nájezdy.

  Zakázat sběrnám platit v hotovosti. Problém s krádežemi by přitom podle Koláře vyřešilo, kdyby zákon stanovil, že vybraný kovový odpad mohou v každém kraji přijímat pouze sběrny s licencí. "Sběrny by o licenci žádaly příslušný živnostenský úřad a za odpad by pak musely zákazníkům platit pouze bezhotovostně. Tedy posílat peníze výhradně na bankovní účet toho, kdo odpad do sběrny přivezl," doporučuje Kolář.

Je přesvědčen, že počet neobjasněných případů by díky tomuto opatření výrazně klesl, stejně jako množství krádeží. Svůj návrh chce nyní Kolář projednat s novým ministrem dopravy Antonínem Prachařem (ANO) a věří, že získá jeho podporu. Navrhnu, aby kovový odpad mohly přijímat pouze sběrny s licencí Jiří Kolář, šéf SŽDC

Zdroj: Právo