Lokálky se vrátily na zrušené tratě

27.02.2015 09:40

Znělo to jen jako velikášské sliby, na něž nikdy nebudou peníze. Krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek při nástupu do křesla v roce 2012 sliboval, že vrátí na tratě osobní vlaky, které jeho předchůdce ve funkci z úsporných důvodů zrušil. Své záměry sice naplnil, ale kraj to vyjde draho.

Návrat vlaků na šest úseků ale stojí krajskou kasu desítky milionů ročně navíc. Pravicové opozici to však nevadí a Zemanovce Duška dokonce chválí.

„Jestliže se zvýšila obslužnost regionu a zároveň stoupají i náklady, tak to bez toho nejde. Zastupitelstvo poskytuje službu občanům - je to o přerozdělování daní, aby se občanům v kraji žilo líp,“ řekl například opoziční krajský zastupitel za TOP 09 Jaroslav Zedník.

Jen pro letošnírokplánuje Pardubický kraj dát na ztráty ve veřejné dopravě 660 milionů korun. Před třemi lety to bylo o 90 milionů korun méně.

 

Zatímco v době nástupu Jaromíra Duška do křesla radního pro dopravu a hejtmanova náměstka činily náklady na jeden kilometr jízdy vlaku 92 korun, nyní to je už 102 korun. Autobusy stojí krajskoupokladnujen o korunu na kilometr více než dříve - 19 korun.

„Náklady na ujeté kilometry, tedy cena dopravního výkonu, se za hodnocené období změnily. U železniční dopravy se navíc razantním způsobem zvýšila položka ceny za použití dopravní cesty, což objednavateli způsobuje nemalé problémy a železniční dopravu tento stav může dostat do situace citelného omezování objednávky veřejné dopravy,“ říká bývalý odborář Jaromír Dušek. Jako by naznačoval, že současné „lepší“ období nemusí dlouho trvat.

Loni Pardubický kraj zaplatil 297 milionů korun za regionální autobusy a za vlaky 491 milionů. V roce 2012 to bylo 354 milionů za autobusy a 448 milionů za vlaky.

Od té doby se vlaky znovu rozjely na úsecích Moravská Třebová - Dzbel, Dolní Lipka - Hanušovice, Dolní Lipka - Mlýnický Dvůr a počítá se s rozjezdem až do Štítů. Vlaky se vrátily i na úseky Holice - Borohrádek, Borová u Poličky - Žďárec u Skutče a Přelouč - Prachovice. A to ještě není všechno.

„Připravuje se rozjezd v úsekuChrudim- Heřmanův Městec a Chornice - Velké Opatovice - Boskovice. Trať z Chrudimi způsobuje potíže, kvůli svému dezolátnímu stavu je pro osobní železniční dopravu nevhodná. Provozovatel dráhy byl požádán o uvedení trati do optimálního stavu,“ řekl Jaromír Dušek.

Zdroj:https://pardubice.idnes.cz