Malé české firmy suplují nezájem těch velkých. MTB vyrábí žádané nákladní vozy

08.07.2015 21:48

Výrobce železničních modelů MTB působí na domácím trhu už nějaký ten rok, a sortiment firmy začíná být vskutku velmi obsáhlý. Firma začínala před lety modely lokomotiv TT a H0 s typovou řadou Čmelák a nebo řadou 742 nebo "Bardotkou". Portfólio se rozšiřuje průběžně, a v modelové řadě H0 tak zamíří do prodeje i model ČD Cargo řady 182 "Šestikolák".

S nákladními vozy České a Československé provenience byl problém řadu desetiletí, pokud pomineme postupný vývoj technologií v posunu od hračkových modelů po ty excelentně vyhotovené a vskutku věrohodné dnes. V minulosti vyráběla nákladní vozy i firma Klein Modellbahn z Rakouska, výrobce ale v roce 2010 ukončil výrobu se ztrátou, a celé výrobní kapacity převzala sousední firma Roco. Rakouský Klein vyráběl opravdu zdařilé kousky modelů typových řad jako Tams, Eas a Eas-u, což bylo ve verzi ČSD. Ve stejném výrobním programu byl i vůz pro přepravu kontejnerů Sgnss pod hlavičkou ČD. Ostatně, pár kousků jich vlastním také, a rozhodně to nejsou modely které patří do bazaru nebo k jakémukoliv důvodu se jich zbavovat.

Firma MTB tak postupně začíná vyplňovat mezeru na trhu i s modely nákladních vozů. Jak se mění požadavky našich modelářů, mění se i firmy jako takové. V jednom případě došlo i k rozdělení firem i výrobního programu - DK Model, tak i rozpadu celého výrobního portfólia firmy Sadovský, která vyráběla výsypné vozy Sas, tzv. "sasky" v ČD i ČSD provedení.

Dá se říci že trh je dnes stabilní, a žádné z jiných firem fúzování sami do sebe neplánují, což byl i případ modelářské firmy Bramos. Malé manufaktury tak směle vyplňují mezery na trhu, a ve velkém ukrajují podíl na trh těm velkým, o to více pak potěší, že se jedná o firmy z domácí provenience, a za to jim patří velký obdiv a dík.

Zdroj: Doprava