Metro jezdí do Holešovic už 30 let

05.11.2014 11:45

Více než deset let končila linka C pražského metra na Florenci. Situace se změnila 3. listopadu 1984, kdy soupravy podzemní dráhy začaly vozit cestující do stanic Vltavská a Fučíkova. Po pádu komunismu byla druhá z nich přejmenována na Nádraží Holešovice a od roku 2004 z ní metro pokračuje dál do Ládví. Více než dva kilometry dlouhý úsek mezi stanicemi Florenc a Nádraží Holešovice byl třetí dokončenou částí linky C. Ta nejstarší, označovaná jako I.C, propojila v květnu 1974 Florenc (tehdy Sokolovská) s Kačerovem. Na podzim 1980 začalo metro zajíždět na Háje (tehdy Kosmonautů), čímž bylo zajištěno spojení mezi centrem metropole a sídlištěm Jižní město. Pozornost stavbařů se tak mohla přesunout na opačný konec trasy.Pokračování „céčka“ z Florence do Holešovic komplikovala nutnost překonat Vltavu. Pochopitelně se nabízela možnost využít k tomu Negrelliho viadukt, o čemž v polovině 60. let uvažovali autoři nerealizovaného plánu na vybudování sítě podzemní tramvaje. Nakonec však dostalo přednost klasické metro a varianta s tunelem vyraženým pode dnem řeky.

Práce na třetím úseku linky C byly zahájeny v květnu 1978. Řady míst se v souvislosti s výstavbou metra změnila k nepoznání, což platí zejména o oblasti Zátor, kde musela podzemní dráze a navazující infrastruktuře ustoupit velká část původní zástavby. Na jejím místě vyrostl přestupní uzel, zahrnující kromě metra a zastávek tramvají i zbrusu nové nádraží Praha-Holešovice a přilehlé autobusové nádraží. Zkušební provoz metra v úseku III.C byl zahájen počátkem září 1984. Do běžného provozu přešla trať mezi Florencí a Holešovicemi o dva měsíce později. Stalo se tak i přesto, že jeho kolaudaci provázely četné připomínky a zástupci ministerstva dopravy dokonce označili úroveň odvedených prací za nedostatečnou.

Stanice Vltavská, budovaná pod pracovním názvem Dopraváků, byla dlouho nejhlubší stanicí na celé lince C (střed nástupiště leží 20,75 metru pod úrovní terénu), než ji v tomto ohledu překonala stanice Kobylisy (31,2 metru). Vltavská si ale do současnosti uchovala jiný primát: je nejhlubší zastávkou v celé síti pražského metra, která byla postavena na dně otevřené jámy, a nikoliv ražením v podzemí. Stanice Vltavská je vybavena pouze jedním vestibulem, i když projekt počítal s pozdější dostavbou druhého, dodnes neexistujícího výstupu. Podobný scénář se mimochodem opakoval ve stanici Strašnická na lince A. Z jejího nástupiště vede slepé schodiště, jež mělo ústit do nerealizovaného vestibulu v Mrštíkově ulici.

Zdroj: Metro