Mezi projektanty na železnici přituhuje

29.12.2016 18:42

Četná odvolání a obstrukce oddalují podpisy smluv. Hodnota zpožděných zakázek činí čtyřicet miliard.

 

V zákulisí železnice se v posledních týdnech a měsících usídlilo nebývalé nepřátelství projektantských firem.

Množství námitek, odvolání, dotazů a protestů komplikuje rozdělování zakázek, které rozhodují o budoucnosti vlakové dopravy. „Někde se to děje třeba čtyřikrát pětkrát na jedné zakázce a ten skluz pak činí mnoho měsíců. Tím pádem se zahájení projektování odkládá,“ vysvětluje ředitel Sudopu Praha Tomáš Slavíček.

Firmy se vzájemně obviňují z obstrukcí a naschválů, které protahují soutěže donekonečna.

Podle mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřiny Šubové některé námitky přicházejí v poslední možný termín či je podává firma, která se do soutěže nakonec nepřihlásí. SŽDC zatím letos řeší desítku takto zablokovaných soutěží. Vzdaluje se tím i první kopnutí do země a čerpání evropských peněz. Celková hodnota zpožděných staveb se odhaduje na více než čtyřicet miliard.

Jasnou odpověď na otázku, kdo soutěže blokuje a vymýšlí obstrukce, ale nikdo nedá.

Bojovou linii lze tušit mezi tradičními hráči se Sudopem Praha v čele a spolkem Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP). Za ním stojí také někdejší náměstek ministra dopravy i ředitele SŽDC Petr Šlegr.

CEDOP dlouhodobě kritizuje poměry při přípravě staveb, donedávna se ale omezoval jen na diskuzi. To se změnilo.

„V naději na zlepšení situace jsme se rozhodli ve spolupráci se zahraničními subjekty vstoupit na desetiletí uzavřený český trh projekčních prací,“ uvedl Šlegr.

CEDOP spolu s francouzskou Egis Rail boduje cenou, avšak naráží na další podmínky tendrů, například jazykovou vybavenost a jiná omezení. Často žádá upřesnění či vypuštění podmínek, neboť je považuje za diskriminační. A často je také vyřazen ze soutěží. Naposledy málem uspěl v tendru na zhotovitele projektové dokumentace tratě na pražské letiště, když přišel s cenou padesát milionů korun. SŽDC jej ovšem vyřadila a podepsala smlouvu s druhým v pořadí, sesterským sdružením Metroprojektu a Sudopu Praha, které je o jedenáct milionů dražší.

CEDOP sice protestoval u antimonopolního úřadu, ale podpis smlouvy umožnil. To považuje za důkaz, že obstrukce nevznikají na jeho straně.

Nejlevnější je CEDOP i v soutěži na studii vysokorychlostní trati do Drážďan. Druhý o milion dražší Sudop Praha ale soutěž pohnal k antimonopolnímu úřadu, a tím ji zablokoval.

 

Zdroj: E15