Motoráky do Čakovic budou jezdit bez soutěže deset let
Soukromý železniční dopravce KŽC Doprava získal bez jakékoliv soutěže smlouvu na provoz svého motoráku mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi na dalších deset let. Smlouvu podepsal pražský organizátor veřejné dopravy Ropid i přesto, že ještě před měsícem tvrdil, že dopravce na linku S34 bude hledat v poptávkovém řízení. Minimálně pět let budou lidé cestovat motorákem starým přes třicet let.
Ropid obrat názoru vysvětluje přístupem ministerstva dopravy k soutěžím na rychlíkové tratě. S příchodem ministra Antonína Prachaře totiž začal stát s vypisováním znovu otálet. "Rozhodli jsme se, že budeme opatrní. Chceme a budeme dál pouštět na železnici v Praze a okolí soukromé dopravce, ale nechceme se dostat do situace, že se budou všichni hádat, odvolávat a my nikdy vítěze nevybereme," vysvětlil mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Uzavření takové smlouvy není nic nelegálního, dopravní legislativa desetiletý kontrakt bez soutěže umožňuje. Přesně tak jezdí prakticky po celé zemi například České dráhy, které získaly desetileté smlouvy na sklonku roku 2009.
Konkurenci ovšem takový postup vadí. "Měli jsme o zakázku zájem, ale odpověděli nám, že žádné poptávkové řízení nebude. Je to hodně nestandardní postup, nejprve vyhlásit, že budou soutěžit, a pak zadat zakázku přímo," říká Jan Šatava z firmy Rail System.
Ropid bude KŽC Doprava platit za každý ujetý kilometr 76,56 koruny, což je o sedm korun méně, než dosud platil v rámci zkušebního provozu. Jenže i to je více, než například platí Liberecký kraj za provoz výrazně modernějších nízkopodlažních vlaků mezi Libercem, Žitavou a Varnsdorfem: kraj doplácí za každý kilometr 73 korun. Na rozdíl od smlouvy na linku S34 prošla tato trasa řádnou mezinárodní soutěží.
Ročně zaplatí Ropid za provoz motoráků přibližně 11 milionů korun. Podle smlouvy se bude každý rok úhrada navyšovat maximálně o inflaci. Od šestého roku musí dopravce alespoň na část spojů nasadit bezbariérová vozidla.
Radní pro dopravu Jiří Pařízek (TOP 09) otočení názoru na soutěžení tratě vysvětluje prakticky stejně jako Ropid. "Otevírání železničního trhu soukromým dopravcům je velmi složité. Nechceme se dostat do situace, kdy bychom byli kritizováni za to, že nechceme pouštět soukromé dopravce na železnici," řekl Pařízek.
Zdroj: Metro