Na dráze mizí kabely i potrubí z vagonů

29.03.2014 08:23

- Následky nedozírných rozměrů, které jsou spjaty s poměrně drobnou krádeží. Tak často vypadají škody vznikající v důsledku řádění zlodějů na železnici. Naposledy se to ukázalo v centru Prahy v noci na neděli, kdy pachatel ukradl deset metrů měděného kabelu napájejícího zabezpečovací zařízení.

 

"

 

Odnesl kořist, za kterou může dostat ve sběrně nanejvýš patnáct stovek - a v případě dopadení pak u soudu trest za obecné ohrožení. Následky totiž byly citelné: přestala fungovat technika, která řídí provoz na železničním mostě přes Vltavu a v jeho okolí. V úseku mezi smíchovským nádražím a Vyšehradem. Po sedm hodin - až do jedenácté - tak bylo nutno řídit dopravu ručně, což s sebou neslo i zpoždění vlaků. A škody, které v souvislosti s odnesením deseti metrů kabelu vznikly, se budou šplhat do statisíců!

 

Podobné maléry, které mají na svědomí zloději kovů, nejsou v Praze i v okolí metropole výjimkou - navzdory tomu, že okolí kolejí věnují značnou pozornost hlídkující policisté i strážníci a nejkritičtější místa dokonce hlídají kamery. Marek Illiaš ze Správy železniční dopravní cesty poznamenal, že boj se zloději je dlouhodobý. Někteří bez nadsázky považují železnici za zdroj obživy, aniž by se ovšem na dráze nechali zaměstnat. "Dokud budou sběrny vykupovat materiál, který zjevně pochází z trestné činnosti, bude se to dít pořád," míní Illiaš.

Boj s provozovateli sběren

 

Problémy se zloději na železnici potvrzuje i ředitel služby pořádkové policie Martin Hrinko, podle jehož slov Praha a střední Čechy v tomto směru patří k nejproblémovějším oblastem v celé republice. A i on má jasno: boj s těmito krádežemi neznamená jenom honit zloděje s kleštěmi, páčidly a šroubováky; hlavně je to boj s provozovateli sběren. Jistě, mezi těmi jsou i slušní lidé, kteří očividně kradený materiál nevykoupí - zloději ale dobře vědí, kam jít.

 

A jak Hrinko připomíná, ono ani nebývá nutné zdlouhavě hledat. "Některé sběrny jsou takticky umístěny u železničních dep a odstavných nádraží, takže zloději mohou kořist jen přehodit přes plot a počkat, až sběrna otevře, připomněl zkušený kriminalista, podle jehož slov také hodně napoví, jestliže má sběrna provozní hodiny nepřetržité; po 24 hodin denně.

 

Zloději přitom na železnici zdaleka nekradou jen kabely nebo třeba železné spojky přiopravené k montáži kolejí, které hodně váží. Seberou opravdu cokoli, co se dá zpeněžit. Nerozpakují se "očesat" odstavené vagony, a dokonce vykrádat jejich interiéry. Vyrvou třeba vodovodní trubky, umývadla, odmontují přihrádky na odkládání zavazadel…

Celoevropská policejní akce Blue 24

 

O jak vážný problém se jedná, ukázala celoevropská policejní akce Blue 24, která se konala na počátku minulého víkendu. Od sedmé hodiny ranní v pátek 14. března do sedmé ráno v sobotu. Odtud plyne čtyřiadvacítka v názvu akce. Ano, šlo o 24 hodin, po které se na dění na železnici po celé republice detailně zaměřilo na 2,5 tisíce policistů. Došlo na kontrolu bezmála stovky vlaků, nádraží i sběren. Dvanáct zlodějů se podařilo chytit takříkajíc za ruku, bylo také zajištěno 3,8 tuny kovů pocházejících s největší pravděpodobností z trestné činnosti. Ano; za jediný den a noc 3767 kilogramů kovů, z toho 149 kg mědi.

Vedle krádeží kovů se policisté v rámci akce Blue 24 zaměřili také na sprejerství, vandalismus a poškozování majetku, dále na kapesní krádeže, drogy, agresivní chování i na ilegální migraci. Výsledkem bylo mimo jiné odhalení čtyř drogových deliktů spojených s nálezem 27 g amfetaminu, přistižení čtyř tvůrců graffiti čmárajících po majetku železnice či zajištění čtyř problémových imigratů, kteří skončili v rukou cizinecké policie, a 27 pohřešovaných nebo celostátně hledaných osob.

Zdroj: E 15