Nad dráhu do Koutů věší dráty

03.11.2015 19:57

– Elektrifikace Železnice Desná jde do finále. Montéři natahují po celé devatenáctikilometrové trase trolejové vedení. Dokončení bezmála půlmiliardové akce však komplikují chybějící přeložky vedení vysokého napětí.

            Lidé v okolí železnice ze Šumperku do Koutů jsou v těchto dnech svědky neobvyklé podívané. Po kolejích se pohybuje stroj, který pomocí masivních ramen natahuje dvojici vodičů. Parta montérů na výsuvných plošinách pak dráty připevňuje ke sloupům. „Používáme technologii pod tahem, která je odlišná od klasické ruční. Tento způsob jsme zvolili proto, že jsme omezeni termíny. Vše potřebujeme dodělat do konce trvalé výluky,“ sdělil ředitel stavby Tomáš Prokop.

            S montáží vodičů začala firma 15. října,hotová by měla být do 29. listopadu.

Lidé by se neměli drátů v žádném případě dotýkat, je nutné je považovat za zařízení pod napětím.

            „Na vedení vznikají velké indukce z křižování linek vysokého napětí,“ vysvětlil ředitel Prokop. Po uvedení do provozu bude ve vodičích napětí tři tisíce voltů, třináctkrát vyšší než v běžných zásuvkách. Právě křížení trolejí s vedením vysokého napětí přináší nemalé problémy. Podle norem nesmějí být oba vodiče blíže než dva a půl metru, nyní se však v řadě případů nacházejí jen asi metr od sebe. Přeložky elektrických linek se řeší déle než rok, přesto stále nejsou hotové. Závisí na nich přitom dokončení celé stavby. Přeložky má provést společnost ČEZ. Podle jejího vyjádření zdržení způsobila změna původně navrženého technického řešení, nedořešené majetkoprávní vztahy a nesouhlasy majitelů dotčených pozemků.

            „Stavba je již připravena, máme vybraného dodavatele, objednaný materiál a nahlášené vypínání dodávek elektřiny. Vše by mělo být hotovo nejpozději do konce roku, ale pravděpodobně již do Vánoc,“ sdělil mluvčí Skupiny ČEZ Vladislav Sobol.

            Elektrifikace Železnice Desná za téměř půl miliardy korun se chýlí ke konci. Stavbaři se nyní pohybují především v Loučné nad Desnou. Dokončují osvětlení zastávek, nástupiště či elektrické ohřevy výhybek. Zapojují též zabezpečovací a sdělovací zařízení nebo návěstidla.

            „Trať bude dálkově řízena z Petrova nad Desnou. Energetická část bude pod dohledem dispečinku Správy železniční dopravní cesty v Přerově,“ doplnil Tomáš Prokop.

            Vlaky se na celou trasu železnice do Koutů vrátí v polovině listopadu. I po změně jízdního řádu v prosinci zde budou jezdit motorové vozy. Elektrické soupravy by se tu měly objevit v polovině roku 2016.

Zdroj: Šumperský a jesenický deník