Nadace zachraňuje historický vagón
Osobní vagón Calm 4-7028, který vyjel na koleje v roce 1936, zachraňuje nadace Okřídlené kolo. Na restaurování vozu potřebuje přibližně 3,5 miliónu korun a včera odstartovala DMS sbírku, jejímž cílem je shromáždit potřebné finance.
Když vše půjde hladce, na kolejích se stroj po pauze znovu objeví za dva roky. Žádný vůz stejného typu u nás nejezdí.
„Není to vrak, ale léta provozu a pak stání se na něm podepsala. Je ve stavu, v jakém dojezdil. Samozřejmě exteriér i interiér degradovaly,“ řekl Právu ředitel nadace Jiří Střecha, než slavnostně v Muzeu hl. m. Prahy vyhlásil DMS sbírku na rekonstrukci. Původně měl vagón bílou střechu, horní polovina skříně byla krémové barvy, spodní část modrá. Svému účelu sloužil do 50. let minulého století. „Rádi bychom ho zrestaurovali do podoby, v jaké vyjel z výroby. Je to velice pěkný modro-bílý vůz, který symbolizuje eleganci 30. let,“ pokračoval Střecha. Odhaduje, že práce na zušlechtění potrvá rok.
Stroj, který vyrobily Ringhofferovy závody, teď stojí v Krnově v bezpečí pod střechou, kde nepůsobí rozmary počasí. Až ho zruční řemeslníci dají do pucu, bude sloužit při prezentaci naší železniční historie. Československé dráhy byly před 2. světovou válkou v motorizaci osobní dopravy na jednom z předních míst v Evropě, připomněl Střecha.
V současné době se dokončuje oprava rychlíkového motorového vozu Stříbrný šíp z roku 1939, se kterým bude Calm jezdit nejčastěji. „Když se motorizoval provoz na vedlejších tratích, nosnou řadou rychlíků se staly vozy známé pod přezdívkou Modré šípy. K nim bylo třeba dodat i přípojné vozy,“ vysvětlil Střecha důvod vzniku řady Calm.
Posláním nadace je získávání prostředků na opravy a údržbu historických železničních vozidel, drážních staveb nebo vybavení zejména ve vlastnictví Českých drah a Národního technického muzea. Od roku 2004, kdy vznikla, podpořila s 8,5 miliónu korun více než 30 projektů.
Cena jedné DMS činí 30 korun, zájemci ji můžou poslat ve tvaru DMS CALM na číslo 87 777.
Žádný vůz stejného typu u nás nejezdí
Zdroj: Právo