Největší železobetonový oblouk je hotov
Správa železnic (SŽ) dnes slavnostně zahájila provoz na novém mostě přes vodní nádrž Orlík. Jeho železobetonový oblouk má rozpětí 156 metrů a je tak největší v Česku ve své kategorii. Nový most, který se klene 69 metrů nad dnem Vltavy, nese název Schwarzenberský. Mimo jiné umožní provoz nových motoráků Českých drah RegioFox na trati Tábor – Písek; kvůli své hmotnosti na starý most nemohly.
„Dokončení mostu přinese cestujícím mezi dvěma významnými jihočeskými centry rychlejší jízdu vlakem a také větší pohodlí díky nasazení moderních souprav. Na trať se navíc může vrátit nákladní doprava. Most je připravený i na instalaci stožárů trolejového vedení v rámci výhledové elektrizace,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka. První běžné vlaky na most vyjedou v pátek odpoledne.
„Tento projekt byl mimořádně náročný, zejména kvůli nutnosti odtěžení skalního masivu a provádění letmé betonáže. Oblouk mostu se u paty klene pod úhlem téměř 45 stupňů a vede jím průchozí komora o výšce 1,5 metru a šířce 3,8 metru. Museli jsme jej velmi důkladně armovat, což si vyžádalo přes 500 tun ocelové výztuže,“ uvedl Aleš Gothard, šéf společnosti Metrostav TBR, která most stavěla. Firmy ze skupiny Metrostav v soutěži zvítězily s cenou 544 milionů korun. Celkové náklady činí dle Správy železnic 684 milionů korun.
Oblouk nového mostu má rozpětí 156 metrů, čímž předčil dosavadní českou jedničku Podolský most (150 m). Jde tak o největší železobetonový oblouk v tuzemsku. Ještě výrazně mohutnější je oblouk Žďákovského mostu, ten má ovšem ocelovou konstrukci. Všechny tři mosty překonávají Orlík. Celková délka nového mostu je 316 metrů.
Nový most vznikl v těsné blízkosti starého mostu z roku 1889. Osy obou mostů dělí pouhých devět metrů. Na starém mostě utichl železniční provoz v polovině srpna. Podle původních plánů měl být po dokončení nového mostu zbourán, čemuž ale v listopadu 2021 definitivně zamezil tehdejší ministr kultury Lubomír Zaorálek, když potvrdil červencové rozhodnutí svého ministerstva o zařazení mostu mezi kulturní památky.
V případě historického mostu řeší Správa železnic převod vlastnických práv na spolek Viadukt, který jej hodlá spravovat a vytvořit z něj kulturní prostor a cyklostezku.
Zdroj: dp