Nejvíce roste na kolejích tranzit
Nákladní železniční doprava v Česku loni zaznamenala nepatrný nárůst, stále ale po kolejích jezdí v porovnání s kamiony zhruba čtvrtina zboží. Pozici jedničky mezi nákladními dopravci na železnici drží i přes mírně klesající podíl ČD Cargo. Ukazují to statistiky z Ročenky dopravy a Výroční zprávy Správy železniční dopravní cesty.
Podle Ročenky dopravy loni vlaky přepravily v Česku 96,516 milionu tun zboží, což je meziroční pokles o 1,5 %. Přepravní výkon, tedy objem zboží násobený ujetými kilometry, stoupl o 1,4 %. Nejvíce pak rostl podle přepravního výkonu tranzit, za rok stoupl téměř o desetinu. Mezinárodní železniční doprava tvoří stále výkonem největší část železniční nákladní dopravy u nás. Data z výroční zprávy SŽDC ukazují, že v nákladní dopravě došlo k nárůstu výkonů oproti roku 2016 o 2,8 % u ujetých vlakokilometrů a o 1,7 % u hrubých tunových kilometrů.
Železnice ale v porovnání se silnicí stále ztrácí, i když přepravní výkon podle statistik loni na silnic klesl. Ten ale zahrnuje jen data o českých dopravcích, podle dat z mýtného systému naopak stále roste. Přepravní výkon kamionů je proti železnici u nás trojnásobný.
SŽDC zveřejňuje pravidelně i podíl největších dopravců na dopravních výkonech. U nákladních dlouhodobě dominuje ČD Cargo, i když jeho podíl na trhu neustále klesá, loni k 63 %. Druhé AWT loni také mírně kleslo, naopak vzrostl podíl Metransu a Unipetrol doprava. Největší skok v první desítce vykázali za loňský rok zahraniční dopravci, především pak PKP Cargo a Rail Cargo Carrier patřící do skupiny ÖBB.
Zdroj: Doprava