Noční vlaky bojují o přežití

17.03.2016 21:38

Nočních rychlíků v Evropě ubývá, Deutsche Bahn je příští rok zruší zcela. Nahnutý je tak i osud linek z Prahy na Západ.

 

Zatímco České dráhy počítají do dalších let zhruba se stejným rozsahem provozu nočních vlaků jako dnes, zdaleka to neplatí o všech dopravcích. Především těch na západ od Aše, což bude mít vliv i na linky z Prahy. „Protože noční spoje jsou mezistátní, vždy je zde také nutná spolupráce a dohoda se zahraničními kooperujícími partnery,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

            Nočním vlakům zvoní umíráček hlavně v Německu. Tamní Deutsche Bahn se je rozhodla po letech omezování od příštího roku zcela zrušit. Poukazuje přitom na jejich ztrátovost, kterou prohlubuje hlavně levnější konkurence nízkonákladových letů a nově i dálkových autobusů. Skončí tak spací spoj z Prahy do Kolína nad Rýnem, který je společným produktem ČD a DB a patří do kategorie Citynightline.

            Otazník visí i nad linkou z Prahy do Curychu, v úvahu připadá například její přesměrování přes jih Čech a Rakousko, kudy už v minulosti jezdila. Už v minulých letech přišla Praha rozhodnutím německé dráhy o noční linky do Amsterdamu a Kodaně.

Naopak jih a východ Evropy má lehátkové a lůžkové vozy stále v oblibě. České dráhy tak pro letošní letní sezonu oprášily například přímé spací vozy do chorvatského Splitu a černohorské Baru. Jejich vypravení bude ale záležet na bezpečnostní situaci na Balkáně.

            Servis ve spacích vozech Českých drah dnes zajišťuje společnost JLV, kde mají dráhy menšinový podíl a která vyhrála tendr před čtyřmi lety.

 

Dráhy shánějí obsluhu spacích linek z Prahy

 

České dráhy hledají firmy, které se budou příští čtyři roky starat o cestující ve spacích vozech. Balík o předpokládané hodnotě 140 milionů přitom dopravce rozdělil do dvou soutěží. S částkou sto milionů počítá na spoje zahrnuté pod hlavičku „západ“, zbytek připadne na „východ“. Geografické označení je přitom spíše orientační, pod západ spadá vedle Německa a Rakouska i Maďarsko, východ zase zahrnuje kromě Slovenska a Polska i balkánské destinace, jako jsou Chorvatsko a Černá Hora. „Jde o kompletní zajištění provozu ubytovací části vozu a veškerého servisu,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. To zahrnuje například péči o lůžkoviny, povlečení, nádobí, úklid, podávání jídla během cesty nebo buzení spáčů.

Zdroj: E 15