Novinka váží vagóny sama i za jízdy
Už zhruba dva měsíce využívá huť ArcelorMittal Ostrava speciální digitální železniční váhu, která při vážení vagónů, ať už stojících, nebo jedoucích, nepotřebuje lidskou ruku. Používání váhy zrychluje dopravu materiálu, šetří naftu a zkracuje provozní čas lokomotiv.
Automatická kolejová váha Trapper je součástí dopravního obvodu třídírny koksu. Největší předností malého, elektronikou nabitého sloupku je schopnost fungovat bez lidské obsluhy.
„Velkou výhodou váhy je, že umí vážit jak jednotlivé vozy ve statickém režimu, tak i celou skupinu vagónů, které přes ní bez jakéhokoliv zastavování projedou,“ vysvětlil Rostislav Cybel, který novinku vymyslel a pomohl ji uvést do praxe.
Váha podle něj nabízí možností a kombinací vážení celou řadu. „Lze ji například naprogramovat tak, aby některé vagóny vážila staticky a ostatní za jízdy,“ dodal.
Aby mohlo zařízení fungovat, musí být vagóny vybaveny speciálními čipy. Těmi disponuje 92 vozů huti. Váha si však dokáže poradit i s neočipovanými vagóny. „Ty je schopna vážit dálkově, ovšem tentokrát už za pomoci obsluhy kolejové váhy, která k tomu používá speciální program,“ popsal Cybel s tím, že díky zařízení, které je v provozu od září, odpadá také nutnost dopravovat vozy na váhu do sousedních Bartovic.
„Zjednoduší se tak tok materiálu, uspoří nafta a zkrátí provozní čas lokomotiv. Pozitivním efektem je i vyšší propustnost vjezdového nádraží v Ostravě-Bartovicích, kde se vozy vážily dříve,“ poznamenal.
Zdroj:: Právo