O úzkokolejku pečují nadšenci

23.05.2016 13:01

Klub přátel osoblažské úzkokolejky sice nefunguje dlouho, ale o to více tito nadšenci osoblažskou úzkokolejnou dráhu propagují.

            „Je nás asi dvacet a pro osoblažskou úzkokolejku máme doslova slabost. Snažíme se propagovat nejen ji, ale i celý region. Spolupracujeme proto se Slezskými zemskými drahami, ale také s Českými drahami a místními obcemi,“ říká David Chovančík, předseda klubu, který vznikl v roce 2013.

            Konkrétně klub připravuje tematické programy do parních vlaků a pomáhá i s těmi, které se pak konají v jednotlivých obcích v rámci různých letních akcí. „V současnosti už máme v hlavě i první nápady k oslavám 120. výročí zprovoznění trati, které se uskuteční za dva roky. A snažíme se rovněž o to, aby vznikla stálá expozice věnovaná úzkokolejce,“ prozradil David Chovančík. Úzkokolejku si stejně jako celý region doslova zamiloval. A trať považuje za jednu z nejvýznamnějších atrakcí celého Moravskoslezského kraje. „Stále více se k nám vydávají i zahraniční turisté. Třeba Poláků už k nám jezdí tolik, že pro ně máme dokonce speciální polskou jízdenku, za kterou můžou zaplatit přímo zlotými,“ upřesnil Chovančík. Turisté se na trati Třemešná – Osoblaha mohou parním vlakem pravidelně vozit od roku 2004. Předtím tudy jezdily vlaky nákladní. Historie trati je vůbec zajímavá. „Provoz na dráze začal v roce 1898 a úzký rozchod tenkrát železničáři zvolili proto, že taková trať byla mnohem levnější na výstavbu,“ objasnil Chovančík.

Za důležitý mezník považuje i třicátá léta, kdy na trať kromě parních lokomotiv vyjely také motorové vozy. „Po druhé světové válce pak přišla razantní obměna vozového parku a od roku 1960 už na trati jezdily jen motorové lokomotivy,“ popsal další milník Chovančík. Úzkokolejná trať se může pyšnit také několika zajímavostmi. Její součástí je nejmenší oblouk v celém Česku – jeho poloměr měří jen 75 metrů. Na trati také pravidelně jezdí nejstarší lokomotiva bez modernizace u nás, a to už od roku 1958. A svezete se na ní i nejstarší a nejsilnější parní úzkorozchodnou lokomotivou ze všech zemí Visegrádské skupiny.

Zdroj:  Mladá fronta DNES