Obce boj o opuštěnou lokálku rozhodně ještě nevzdávají

05.04.2015 14:32

Čistá, Kralovice – Mladotice, Kralovice, Kožlany, Čistá, Všesulov, Zavidov, Příčina, Lubná, Rakovník. Co mají tato města a obce z Plzeňského a Středočeského kraje společného? Leží u trati č. 162 z Rakovníka do Mladotic a chtějí za ni, zejména za jednu její část, bojovat.

Jedná se jim především o jedenáctikilometrový úsek mezi Kralovicemi a Mladoticemi, od roku 1997 osiřelý, postupně chátrající a rozkrádaný, jenž dnes spíše než kolejiště připomíná les. Starostové obcí sepsali memorandum, které adresovali ministru dopravy Danu Ťokovi, a se žádostí o vyjádření a podporu se obrátili na ministry vnitra a školství, na poslance, senátory, hejtmany obou krajů, sdružení i svaz měst a obcí. Memorandum uzavřeli "ve věci zachování, zprovoznění a optimalizace této tratě".

 

Neprivatizovat!

 

Starostům leží v žaludku snaha státu zmíněný úsek "privatizovat". Už vloni v prosinci psal Deník o tom, že Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) úsek mezi Kralovicemi a Mladoticemi nabízí ke koupi za 27 milionů korun a jednou z podmínek účasti v soutěži je, že případný kupující musí dráhu minimálně pět let provozovat. Podle SŽDC je vše v pořádku. Podmínka má zabránit tomu, aby trať výhodně koupili spekulanti a to, co z ní zbylo, dále prodávali. V memorandu obcí stojí, že o provoz na trati mají stále zájem. "Železnici považujeme za potenciálně zákaznicky atraktivnější jak pro naše občany, tak pro návštěvníky regionu v rámci rozvoje ekonomiky turistického ruchu, ekologicky přátelštější a současně i v střednědobém horizont u za energeticky bezpečnější a udržitelnější. Považujeme tuto trať za bohatství našeho regionu a jeho velkou konkurenční výhodu," nechávají se slyšet starostové.

 

Směrem k zániku

 

Zastavení dopravy mezi Kralovicemi a Mladoticemi je podle starostů navzdory slibům těžko vratné. "Celá trať a provoz na ní směřuje jednoznačně k útlumu a zániku, což aktuálně vyústilo ve snahu neoddělitelnou část celku privatizovat a tím dále komplikovat snahu dopravu na trase jako celku obnovit," stojí dále v dokumentu. Obce jsou připraveny za dopravní obslužnost bojovat. Hovoří o klíčové roli železnice pro region a neřešitelných ekonomických a jiných důsledcích, jež osiřelá trať přináší. "Žádáme, aby bylo přehodnoceno rozhodnutí o nesmyslné privatizaci nedílné části tratě Rakovník – Mladotice, úseku Kralovice – Mladotice. Žádáme, aby byly aktualizovány studijní materiály týkající se rekonstrukce jak uzavřeného úseku trati, tak trati jako celku. Žádáme, aby v případě kladného výsledku aktualizované studie proveditelnosti – v kterou pevně věříme – byla rekonstrukce trati urychleně zařazena do investičních plánů SŽDC," stojí v požadavcích. Memorandum končí závazkem: "Pokud budou realizovány výše uvedené kroky, obce jsou připraveny pro jejich realizaci vyvinout maximální úsilí, podporu a součinnost."

Starostové doufají, že ministr jejich argumenty nesmete ze stolu.

 

Pomůže prezident?

 

Od počátku března mají obce zastání u hlavy státu. Starosta Kralovic Rudolf Salfický totiž hovořil s prezidentem Milošem Zemanem, který město navštívil. "Bavili jsme se o lokálce do Rakovníka, kde se slibovalo, že provoz se zastaví na půl roku, a neexistuje dodnes," řekl prezident. "Ke koloritu každého města patří i regionální tratě. Spolu s panem hejtmanem se budeme snažit – pan hejtman slíbil, že sem v květnu kvůli tomu znovu přijede – pracovat na tom, aby se to podařilo podobně jako v některých jiných krajích, konkrétně na Pardubicku,kde provoz regionálních tratí alespoň částečně obnovili," uvedl. Podle prezidenta není možné hovořit jen o ekonomických nákladech na zprovoznění, i když jsou důležité. "Ale prostě lokálky ke krajinám a městům patří," dodal.

 

Trať č. 162 Rakovník – Mladotice

 

Trať č. 162 začala sloužit v roce 1899. V roce 1997 přišly první problémy, doprava v úseku Mladotice – Čistá se zastavila a vlaky nahradily autobusy. V roce 2001 prodělal úsek mezi Čistou a Kralovicemi rekonstrukci a doprava mezi Rakovníkem a Kralovicemi tedy opět ožila. Úsek do Mladotic však zůstal nesjízdný a postupně chátral. Zloději z něj postupně rozkradli kolejnice, pražce i sloupy.

Zdroj: Denik.cz