Olomoucký kraj chce 25 nových elektrických jednotek

10.10.2019 18:10

Olomoucký kraj chce na všech elektrifikovaných tratích od roku 2023 jednoho dopravce, kterého vybere pomocí takzvaných tržních konzultací a uzavře s ním desetiletou smlouvu. Opozice plán kritizuje, nahrává podle ní jedinému dopravci: Českým drahám.

Kraj už v evropském věstníku veřejných zakázek vydal oznámení o chystaném přímém zadání od 1. ledna 2023.  Ke stejnému provoznímu souboru ale vydal oznámení o plánu vybrat dopravce veřejnou soutěží už před dvěma lety. Zastupitelé se na konci září rozhodli plán změnit a namísto otevřené soutěže postupovat přímým zadáním. Soutěžit se přitom mohlo už přes rok.

Mluvčí kraje Eva Knajblová přímé zadání vysvětluje tím, že kraj nebude moci čerpat dotace na nákup vozidel, u kterých je podmínkou pak soutěž na dopravce. „Režim přímého zadání umožňuje objednateli vést několikakolové tržní konzultace s dopravci, kteří by měli zájem plnit tuto veřejnou službu. Celý proces se tímto zrychlí,“ uvedla Knajblová.

Podobný model zvolily už jiné kraje i ministerstvo dopravy pro smlouvy uzavírané od letošního prosince: šlo v podstatě o soutěž, ale nikdo ji nemohl napadnout u antimonopolního úřadu a zdržovat.

Regionální drážní doprava v Olomouckém kraji je rozdělena do čtyř provozních souborů. V motorové trakci jsou dva: Haná a Sever. U nich letos už kraj uzavřel desetiletou smlouvu  s Českými drahami. Ta je sice v registru smluv, ale jen její z části.  V případě elektrické trakce je provoz zajištěn zatím na tři roky, důvodem je přechodné období do elektrifikace trati Olomouc – Uničov – Šternberk.

Zdroj: Doprava