Oprava železnice stála 650 milionů

24.10.2016 19:32

Správa železniční dopravní cesty dokončila opravu trati z Valašska na Slovensko.

Valašsko – Zhruba rok trvající rekonstrukce železniční trati 280 z Valašska na Slovensko je u konce. Modernizace se týkala železnice vedoucí z Hranic na Moravě do Střelné, konktrétně úseků Meziříčí–Jablůnka a Vsetín–Horní Lideč.

            Hlavním cílem projektu za bezmála 650 milionů korun bylo podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) uvedení tratě do technického stavu odpovídajícího evropským parametrům a standardům.

            „Přínosem na trati provedených úprav je především zvýšení jízdního komfortu a bezpečnosti provozu. Díky snížení propadu rychlosti došlo ke zkrácení jízdních dob, což ocení zejména cestující,“ uvedl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

            Rekonstrukce uvedených úseků zahrnovala například opravu železničních přejezdů, mostů, trakčního vedení, ale také samotné koleje.

            Novinkou je také elektrický ohřev výhybek, což přispěje k zajištění bezpečnosti a funkčnosti provozu zvláště v zimním období. Obnova se týkala dále traťových zabezpečovacích zařízení a místní kabelizace.

            Jedním z přínosů rekonstrukce je také zbudování nového podchodu pod kopcem zvaným Vávrovec v Horní Lidči. „Je potřeba poděkovat obci za přístup, který měla ke zmíněné stavbě. Připravila celou akci a my jsme mohli začít ihned stavět,“ pochválil ve středu v Horní Lidči při slavnostním ukončení rekonstrukce trati Ladislav Kašpar, ředitel Oblastního ředitelství SŽDC Olomouc.

            Podchod je hotový pár dnů, místní si jej však už chválí.

Díky němu zmizelo jedno z rizikových míst pro chodce. „Pro Horní Lideč a pro lidi se jedná o mimořádnou stavbu. Už během výstavby lidé velmi kvitovali, že se podchod staví,“ připomněl starosta Horní Lidče Josef Tkadlec. Stavba podchodu stála pět milionů korun.

Náklady šly na vrub SŽDC.

            Co se celé modernizace týče, náklady stavby činily 645,8 milionu korun bez DPH. Projekt z Fondu soudržnosti spolufinancovala Evropská unie částkou zhruba 477,5 milionu. Národní financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury.

 

***

 

Modernizace železniční trati v bodech: Název stavby: Trať 280 Hranice na Moravě–Střelná: úsek Val. Meziříčí–Jablůnka a Vsetín–Horní Lideč Investor stavby: Správa železniční dopravní cesty Zhotovitelé: TSS Grade, Železničné stavby Košice, Porr, Doprastav Termín zahájení: srpen 2015 Původní termín dokončení: listopad 2016 Celkové náklady stavby: 645 742 300 Kč bez DPH Schválený příspěvek EU: 477 422 726 Kč zdroj: SŽDC