Parní lokomotiva pózovala

28.02.2016 15:49

– Jako by se čas vrátil o nějakých pětačtyřicet let zpět, tak vypadal dva dny provoz na trati ze slovenského Nového Mesta nad Váhom do Kyjova na Hodonínsku. Po přeshraniční trati putoval nezvyklý vlak.

            V jeho čele byla parní lokomotiva s neobvyklým palivem. Většina lidí na otázku, čím se topí v parní lokomotivě, odpoví: uhlím.

            Pro 199 nákladních lokomotiv to v někdejším Československu neplatilo. Původem válečné stroje byly v šedesátých letech rekonstruovány na topení mazutem. Hlavní aktérka dvoudenního putování po přeshraniční trati, lokomotiva s označením 555.3008, vyrobená v roce 1944, byla jedním z těchto strojů. Byť ji v roce 1944 vyrobili v Plzni, jako představitelka německých válečných lokomotiv má přezdívku Němka či podle paliva mazutka. Jenže jako zmizely parní lokomotivy, zmizely mazutové kotelny a dnes jako palivo lokomotivě slouží topný olej.

            Mazutka dlouho postávala jako vrak, než se po jedenáct let trvajících opravách v roce 2011 dočkala vzkříšení. Jízda po přeshraniční trati ale byla její poslední před dalšími nutnými opravami. Lokomotiva se při cestě z domovské Bratislavy do Veselí nad Moravou a Kyjova podívala do míst, kde nějaký čas byly mazutem vytápěné parní lokomotivy hojně zastoupené. Depo ve Veselí nad Moravou jich mělo před devětačtyřiceti lety ve stavu hned šestadvacet.

            Mazutka v čele vlaku ale neposloužila k přepravě nákladu. Nákladní vozy ve vlaku byly jen kulisou pro partu nadšenců z celé Evropy. „Jedná se o jízdu pro zahraniční fotografy,“ řekl Radek Panchartek z pořádající společnosti Steam Story Agency.

            Parní lokomotivy vyjíždějí jen při zvláštních příležitostech, aby svezly lidi, s nákladními vlaky nejezdí vůbec. Aby fanoušci měli jejich záběry s nákladními vozy, neváhají si zaplatit nákladní vlak s parní lokomotivou jen za účelem fotografování.

            Stojí to nemalé peníze, za zapůjčení historického stroje a vozů, další náklady jsou za dopravní cestu, tedy možnost jet po kolejích. Přesto se v zahraničí najde dost nadšenců, aby tuto akci zaplatili.

            Lákají je naše lokomotivy, patřící k nejelegantnějším v Evropě, i tratě, na nichž jsou ještě místa evokující dávné časy pravidelného provozu parních lokomotiv.

Zdroj: Právo