Pars bude opravovat elektrické vlaky pro Litvu

20.06.2016 17:58

– Zajímavou zakázku získala šumperská společnost Pars nova, jež se zabývá opravami kolejových vozidel. V Šumperku se budou opravovat hnací podvozky pro elektrické jednotky řady 575, které jsou určené pro litevské státní dráhy.

            Vozidla již na litevské širokorozchodné trati mezi metropolí Vilniusem a druhým největším městem Kaunasem úspěšně najezdila více než jeden milion kilometrů. „V Litvě je v provozu deset těchto elektrických jednotek, které vyrobila Škoda Vagonka. Naše společnost nyní dokončuje práce na již třetí řadě hnacích podvozků pro tyto jednotky,“ řekl obchodní manažer Pars nova Pavel Jurka. Šumperská firma se podílí na opravě čtyř jednotek v rámci konsorcia s litevskou společností Litmotas.

            Vozidla pro litevské dráhy se na první pohled podobají našim City Elefantům řady 471 přezdívaným Ešus, které cestující znají z příměstských vlaků kolem Prahy nebo na Ostravsku. V Litvě, stejně jako ve všech zemích bývalého Sovětského svazu, se ale používá širší rozchod kol 1520 milimetrů, zatímco u nás je to 1435 milimetrů. Kvůli tomu museli v Šumperku přizpůsobit technologii. V Parsu se provádí kompletní demontáž podvozků, oprava či výměna nevyhovujících celků a následně opět smontování.

            Vlaky řady 575 pro Litvu jsou navržené tak, aby vyhovovaly specifickým podmínkám provozu v Pobaltí. Jednak musejí čelit poměrně velkému rozpětí teplot, ale také vysoké vlhkosti vzduchu v této přímořské zemi.

            Jednotky mají nízkopodlažní provedení, multifunkční oddíly pro přepravu kočárků, kol nebo velkých zavazadel a také klimatizaci. Vybavené jsou vnitřním i vnějším kamerovým systémem. Dokáží jezdit rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. „Litevské dráhy plánují do provozu nasadit další tři nové jednotky řady 575 ze Škody Vagonka, a to v roce 2017. Tyto soupravy budou jezdit na mezistátních spojích mezi litevským hlavním městem Vilniusem a běloruskou metropolí Minskem,“ doplnil Pavel Jurka.

            Pars nova, jenž je dceřinou firmou konsorcia Škoda Transportation, se bude podílet i na této zakázce. Konkrétně se zde budou vyrábět běžné podvozky pro řídicí a vložené vozy.

 

Zdroj: Region- Střední Morava