Parta nadšenců vytvořila ve Lhotě u Opavy unikátní model kolejiště

25.03.2018 16:22

Více než dvě stě padesát metrů kolejí, po nichž se prohánějí vlakové soupravy, které brázdily železnice až do roku 1990. To je kolejiště ve Lhotě, jediné svého druhu v kraji.

 

Háj ve Slezsku, Lhota – Jednou týdně se v suterénu bývalé základní školy, nyní soukromé školy Labyrint ve Lhotě u Opavy, schází parta sedmi nadšenců, aby zde pracovala na jedinečném modelu železnice. V únoru to bude už sedm let, kdy se nápad v hlavách dvou zakládajících členů zrodil. „Klub byl založen 15. února 2011 Milanem Tomkem a Radimem Strnadlem. Vzniku předcházelo naskytnutí příležitosti volných prostor, a jelikož modelové kolejiště takovýchto rozměrů v kraji chybělo, nebylo co řešit. Vše bylo umocněno ještě i vášní obou členů, co se modelové, potažmo opravdové železnice týká,“ vysvětlil na úvod Jakub Javorek, jeden z členů Železničních modelářů ze Lhoty u Opavy, jak oficiální název klubu zní.

V současnosti sdružuje sedm aktivních dospělých, jednoho bývalého externího a jednoho nadšeného dětského modeláře.

 

KONEC PÁRY, ZAČÁTEK DIESELŮ

 

Co se prostoru týká, mají modeláři k dispozici plochu osmdesáti metrů čtverečních, samotný model železnice se pak rozprostírá na třiceti čtverečních metrech a je neustále zdokonalován. „Přibližná délka kolejí je přes dvě stě padesát metrů. Model železnice je v měřítku 1:87. Naše snaha je přiblížit se období konci třetí a začátku čtvrté epochy, tedy období, kdy byly parní lokomotivy nahrazovány dieselovými a elektrickými stroji.

Z moderních vlaků máme jen Railjet a lokomotivu Českých drah Cargo Vectron,“ popisoval Jakub Javorek. Samotný model železnice představuje jakousi smyšlenou představu jeho zakládajících členů a konkrétní předlohu nemá.

 

OPAVSKÉ ČINŽÁKY NEBO VODNÍ ELEKTRÁRNA

 

Kdo by čekal jen obrázek vagonů jedoucích po kolejích, šeredně by se zmýlil. Kromě vlakových souprav lze totiž v modelu rozpoznat i některé důvěrně známé makety reálných staveb z Opavska i jeho okolí. „Mezi nimi například stavědlo v Kravařích, vojenský bunkr na motivy opevnění u Darkoviček, správkařské budovy v Suchdolu nad Odrou či vodní elektrárna v Opavě-Kylešovicích. Opavu dále zastupují také činžovní domy v Jiráskově ulici i budova pro uklízečky, posuvnou četu a vozmistry z nádraží Opava východ,“ vyjmenoval. Dále tu „roste“ několik tisíc listnatných i jehličnatých stromů. Vlakoví nadšenci najdou mezi lokomotivami všechny známé od Bardotky, Brejlovce, Čmeláka až po Hurvínka, Kyklopa, Krysu, Bobinu nebo Karkulku. „Všechny lokomotivy, které jezdí po našich kolejích, mají přezdívku. Většinou podle svého tvaru nebo spolehlivosti v provozu,“ přiblížil Jakub Javorek, jenž je členem klubu dva roky. Sám je rovněž aktivním modelářem a není žádným překvapením, že se živí jako strojvedoucí. „Doma si stavím přesnou repliku trati Opava východ – Svobodné Heřmanice, kterou bych pak chtěl prezentovat na soukromé výstavě, jsem takový železniční blázen,“ konstatoval se smíchem.

 

DŮLEŽITÉ DETAILY

 

Model je ovládán počítačem, který simuluje reálný čas. Dá se vůbec říci, kolik jej vlastně zabere stavba takového vagonu či objektu? „Modelařina je koníček, který spolkne času spoustu. Stavba lokomotivy je závislá na složitosti projektu, může se pohybovat v rozmezí měsíců až let. Model domečku zabere čistého času asi šedesát hodin. Vše záleží na preciznosti modeláře, a jak si potrpí na detaily, protože jen postavit budovu nejde. Musí se udělat vybavení pokojů, do oken vsadit truhlíky s muškáty, za dům umístit pěknou zahrádku plnou okurek, rajčat, jahod a nesmí chybět slepice pobíhající po kurníku,“ dodal s úsměvem Jakub Javorek.

            Modeláři ze Lhoty organizují několikrát do roka také ukázky ježdění pro veřejnost. Nejbližší termín a zároveň také poslední možnost spatřit jedinečné kolejiště ještě letos mají zájemci v neděli 17. prosince od 13 do 17 hodin.

 

Zdroj: Týdeník Opavský a Hlučínský Region