PKP Cargo a Greenbrier připravují výrobu nákladních vagonů
Polský nákladní železniční podnik PKP Cargo a přední světový výrobce kolejových vozidel, americký koncern Greenbrier, zahájí společnou výrobu nákladních vagonů. Lídr polského nákladního trhu a evropská dvojka PKP Cargo posílí svůj vozový park o moderní vagony vyráběné na míru podle specifických požadavků. Polský podnik investuje téměř 11,5 milionu PLN do rozjezdu výrobní linky.
Produkce vozů zaměstná na 150 pracovníků, expertů z PKP Cargo i odjinud, a bude spuštěna v prvním čtvrtletí příštího roku. Firma plánuje dokončení až 500 nákladních vozů ročně. Vedoucí představitelé PKP Cargo a Greenbrier Europe Wagony Świdnica podepsali memorandum o přípravě výroby 1. července. Americký koncern dodá nezbytnou dokumentaci, technologii, standardy kontroly kvality a vybavení výrobní linky. Polský dopravce zajistí kvalifikovanou pracovní sílu a výrobní prostory. „Hledáme nejlepší partnery pro dosažení stanovených cílů. Greenbrier je předním producentem na americkém trhu. Společně jsme schopni vybudovat moderní závod na výrobu nákladních vagonů ve Štětíně, v městě, které má pro PKP Cargo velký význam. Investice za více než 10 milionů PLN zajistí výrobu tisíců vozů v příštích letech. Dlouhodobě se tak otevírají nové pracovní příležitosti pro Štětín a jeho okolí,“ řekl předseda představenstva PKP Cargo Adam Purwin.
Vlastní produkce sníží závislost na dodavatelích
Rozhodnutí zahájit společnou výrobu předcházely detailní analýzy finanční stránky projektu. Polský dopravce několik měsíců pečlivě hledal zkušeného a spolehlivého partnera pro spolupráci a optimální využití zdrojů. PKP Cargo díky vlastní produkci sníží závislost na externích dodavatelích. Výrobní linka bude zřízena na pozemku opravárenského střediska, které disponuje dostatečným administrativním i technickým zázemím. V první fázi budou přednostně vyráběny vagony pro přepravu hromadného zboží, později začnou dodávky i dalších typů nákladních vozů. Polský železniční podnik plánuje v příštích deseti letech obměnu zastarávajícího vozového parku. Zastřešující organizací pro provozování parku kolejových vozidel v rámci koncernu PKP je společnost PKP CARGOTABOR, která vznikla v roce 2014. Je rozdělena do patnácti divizí pro specifické činnosti, například periodické kontroly vagonů a lokomotiv, opravy apod. Firma zavádí progresivní metody, mimo jiné „chytré řízení“ – lean management, které je spojováno s japonskou Toyotou. PKP CARGOTABOR zaměstnává více než 2500 pracovníků.
Sníží se také náklady na údržbu vozového parku
Nákladní složka PKP Cargo provozuje přes 61 500 nákladních vagonů, převážná část vozového parku je však starší 25 let. Cílem obměny je snížit náklady na údržbu a přizpůsobit se novým trendům v železniční nákladní dopravě. Koncem roku 2013 PKP Cargo koupil 330 moderních vozů na přepravu kontejnerů. V roce 2015 podnik vypsal výběrové řízení na dodávku 20 vícesystémových lokomotiv za 400 milionů PLN pro nasazení po Evropě.
Zdroj: Doprava