Po 60 letech začala stavba tramvajové trati Počernická
Pražský dopravní podnik (DPP) slavnostně zahájil výstavbu nové tramvajové tratě v Počernické ulici. K předání staveniště budoucí 2,4 kilometru dlouhé trati sice došlo už před měsícem a místy už práce pokročily, kvůli koordinaci 11 slavnostních řečníků nastal oficiální termín až nyní.
Trať povede od křižovatky s Vinohradskou po křižovatku s Dřevčickou ulicí, kde bude ukončena smyčkou. Bude na ní šest párů zastávek. Výstavba potrvá 32 měsíců. Zhruba dvě třetiny z prací zaberou přeložky a rekonstrukce inženýrských sítí.Zejména náročná přeložka páteřního Káranského vodovodního přivaděče zabere skoro polovinu času výstavby a čtvrtinu celkových nákladů. Dva přivaděče jsou dlouhé 25 km a pocházejí z roku 1913 a 1939. A právě kvůli nim čeká malešické sídliště na tramvaje už přes 60 let.
Tramvaj měla být podpovrchová
Plány na výstavbu sídliště Malešice totiž podle technického ředitele DPP Jana Šurovského počítaly s jeho dopravní obslužností tramvajemi. Komplikované křížení s vodovody však bylo pro stavbu největší překážkou.
„Kdyby zde ten vodovod nebyl, tak by tu tramvaj pravděpodobně v těch šedesátých letech postavili. Bylo to sice období, kdy se sice tratě příliš nestavěly, ale ještě zároveň nebylo rozhodnuto o tom, že by v Praze bylo metro,“ uvedl pro Zdopravy.cz Šurovský.
Navržení Počernické ulice bylo podle něj plně kompatibilní s konceptem podpovrchové tramvaje. „A rozhodnutí o tom, že se nebude stavět podpovrchová tramvaj padlo až v roce 1967. To znamená, že pokud by se to opravdu integrálně s tím sídlištěm postavilo, tak ta tramvaj tady byla. Vodovod byl v podstatě jediná překážka, která tomu bránila,“ dodal.V územním plánu je trať v Počernické ulici zanesena zhruba 30 let. Technické řešení rekonstrukce vodovodů a výstavby tratě se podařilo nalézt díky několika studiím až v období let 2017 – 2020, čímž projekt dostal nový impuls.
Vodovody budou nyní vymístěny ze středního tělesa ulice. „Podle norem by mělo být křížení kolmé, ale takhle obrovské vodovody nemohou mít pravoúhlé oblouky. Takže se hledal vhodný úhel a shoda vodohospodářů s DPP,“ dodal Šurovský.
Zdroj: dpp