Po nejvyšším železničním mostě na světě už jezdí vlaky
Indický premiér Naréndra Módí v pátek otevřel v Kašmíru klíčový železniční most přes údolí řeky Čanáb. S výškou 359 metrů se na další tři roky stane nejvyšším železničním mostem na světě, o 40 metrů překoná čínský most Najiehe. V Číně se už staví další most, který bude ještě vyšší.
Nový most je součástí nové železniční tratě, která výrazně usnadní přepravu zboží, turistů, ale také vojáků z indického vnitrozemí do Kašmíru. Jde o region, o který Indie dlouhodobě vede spor se sousedním Pákistánem, uvádí agentura AFP. Módí uvedl, že most a nová železniční trať zaručí spojení s Kašmírem za jakéhokoliv počasí a hlubší „socioekonomickou integraci“ regionu. Podle něj usnadní i náboženský cestovní ruch.
Téměř 340 kilometrů dlouhá trať vede po trase Džammú – Udhampur – Katra – Banihal – Šrínagar – Baramulla. Trať vede z velké části náročným terénem pohoří Himálaj a napojuje na indickou železniční síť Kašmírské údolí, kde leží dvě posledně jmenovaná města.
Po mostě projel první vlak už v lednu, oficiální zahájení provozu začalo až v pátek. Na trase aktuálně jezdí dva páry vlaků Vande Bharat Express, které trasu z Katry do Šrínagaru překonávají za tři hodiny, jízdenka vychází v přepočtu na 180 korun. Detaily jsou zde.
Trať se stavěla desítky let, přičemž provozuschopné úseky se otevíraly postupně. Do Džammú v podhůří byla přivedena už v roce 1972, základní kámen prvního horského úseku z Džammú do Udhampuru poklepala tehdejší indická premiérka Indira Gándhíová koncem roku 1983. Přes 50 kilometrů dlouhý úsek byl zprovozněn až v roce 2005.
Zdroj: dp