Podkrušnohorské muzeum postavilo úzkokolejku z dolu
Podkrušnohorské technické muzeum postavilo úzkokolejnou okružní železnici. Místo horníků a nářadí budou od soboty vozit vagonky děti i dospělé turisty. Novinka je další atrakcí v muzeu, které připomíná dlouholetou historii těžby uhlí na severu Čech.
Podkrušnohorské technické muzeum postavilo úzkokolejnou okružní železnici. Místo horníků a nářadí budou od soboty vozit vagonky děti i dospělé turisty. Novinka je další atrakcí v muzeu, které připomíná dlouholetou historii těžby uhlí na severu Čech.
Do vozíku přivezeného z Ostravy se vejde 12 dětí. "Další tři máme připravené, ale musíme je ještě trochu dát dohromady. Do budoucna budou tak tři za sebou," řekl ředitel muzea Zbyněk Jakš.
Malá lokomotiva původně sloužila v hlubinné hnědouhelném dole Centrum na Mostecku, který se loni zavřel. "Trať je dlouhá 500 metrů a měla by ukázat, jak se dřív lidé i věci pod zem dostávali," uvedl Jakš.
Ještě dříve než vlaky tahali do šachet věci koně. Zvířata sice v muzeu nemají, ale návštěvníkům nabízí jiné zážitky. "Všechny stroje jsou funkční, takže si lidé mohou třeba vlézt do kombajnu, vzít do ruky kladívko, posvítit si lampou pod zemí, kde to vypadá jako ve skutečné šachtě," uvedl ředitel. Výhodou je, že v horkém dni zůstává v muzeu, jehož část je pod zemí, příjemný chládek.
Evropským unikátem je parní těžní stroj. Památka z roku 1891 poháněla výtah, který vozil horníky pod zem a vytěžené uhlí ven. Turistů, kteří se zajímají o techniku, podle ředitele každoročně přibývá. "Jezdí k nám Češi i cizinci a řada lidí se každoročně vrací," řekl Jakš.
Muzeum, které je v podstatě skanzenem hornictví, vzniklo v roce 2003. Jeho hlavním cílem je ukázat lidem historii dobývání a zpracování uhlí v centru severočeské hnědouhelné pánve. Nechybí také připomínky důlních katastrof.
Zdroj: čtk