Poničená trať čeká na opravu

10.06.2017 19:04

/ Vyplatí se vůbec obnovovat poničenou železniční trať ze Řetenic do Lovosic, kterou v roce 2013 zavalil sesunutý svah? To právě zjišťuje vlastník kolejí, jímž je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Ústecký kraj ale usiluje o plné zprovoznění oblíbené turistické trati přes České středohoří.

            Jak se ukazuje, trať je kromě 200 metrů dlouhého místa sesuvu nestabilní ještě na dalších třech místech. „Tyto úseky dlouhodobě sledujeme a technické řešení stabilizace trati se rozšíří i o ně,“ potvrzuje Marek Illiaš, mluvčí SŽDC. „Provedeme zde geotechnický průzkum, abychom mohli stabilizaci trati navrhnout co nejlépe,“ doplnil.

            Průzkum a návrh, jak má být trať opravena, zpracovává za 7,3 milionu korun od loňského léta pražská firma Sudop. Už loni v prosinci měl být hotový koncept řešení. Jenže nedávno byl podepsán dodatek ke smlouvě, který termíny prodlužuje a v němž stojí, že nestabilita byla zjištěna na dalších třech místech u svahu Kubačka. Celkem jsou dlouhé 470 metrů.

            „Proto už začala specifikace rozsahu geotechnického průzkumu, který bude na uvedené trati proveden v širším území než jen v lokalitě sesuvu. Potřebujeme znát místní geologické poměry pro stanovení takového technického řešení, které zajistí maximální stabilitu tratě v tomto území,“ poukazuje Illiaš.

            Návrh opravy trati, místo níž teď dopravu v okolí zajišťují autobusy, přitom musí počítat nejen se samotným sesuvným územím, ale celkově se zcela novou situací, kdy už funguje frekventovaná dálnice D8, stejně jako s tím, že při opravě trati bude ve svahu pracovat těžká technika. „Výhodou je, že spolupracujeme s kolegy z Ředitelství silnic a dálnic a využíváme už hotové geologické vrty a výsledky jejich sledování,“ říká Illiaš.

 

Násep, most či zrušení

 

Výsledky průzkumů určí, jak se trať opraví. V návrhu jsou dvě varianty, první počítá s obnovením náspu trati, druhá se stavbou mostu, který by nestabilní území překlenul. „Ve spolupráci s Univerzitou Karlovou a Českou geologickou službou obě varianty vyhodnotíme s ohledem na nestabilní území, místní poměry a v neposlední řadě i na zprovozněnou dálnici D8,“ přibližuje Illiaš.

            Vítězná varianta by podle Illiaše měla být známá v červnu a pak se začne chystat projekt opravy, který by měl být schválený do konce roku. A teprve pak bude jasné, kdy oprava začne, kolik bude stát a kdy – a zda vůbec – na trať opět vjedou vlaky.

            Jisté je v každém případě to, že i po opravě bude trať pouze lokální s nejvyšší rychlostí 50 km/hod. A vzhledem k většímu rozsahu problémů, než se dosud zdálo, a tedy nepochybně i vyšším nákladům, jež budou potřeba, tak znovu zaznívá otázka, zda se vyplatí ji zprovoznit. Už po sesuvu se stát zdráhal k opravě přistoupit, nakonec ho k tomu přinutil tlak veřejnosti i vedení Ústeckého kraje. „Právě na tuto otázku dá odpověď zpracovaný záměr projektu,“ sdělil mluvčí SŽDC. Vedení kraje ovšem s tratí počítá i nadále.

            „Máme to od ministerstva dopravy slíbeno. V týdnu lidé trať využívají pro cesty do školy i do práce, v sezoně je to pak i významná a využívaná turistická trať,“ argumentuje hejtman Oldřich Bubeníček. Pokud bude trať opravena, SŽDC chce s vedením kraje jednat ještě o dalších investicích. „Ty by měly trať přes České středohoří v budoucnu z pohledu cestující veřejnosti ještě zatraktivnit,“ doplňuje mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Zdroj: čtk