Praha 9 odmítá rozšíření železnice

02.04.2015 11:44

Změny na železniční trati v úseku Libeň–Malešice, využívané především nákladními vlaky, které za pár let plánuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), zvedly ze židle zástupce Prahy 9.

Obec neodmítá modernizaci letitých kolejí, zásadně se postavila proti rozšíření. "Vadí nám, že modernizace je zastíracím manévrem pro rozšíření trati," řekl Právu místostarosta deváté části Marek Doležal (TOP 09). Představitelé městské části si myslí, že nákladní vlaky do vnitřního města už rozhodně nepatří.

Podle SŽDC v současné době daný úsek už nestačí pojmout kapacitu. Proto je nutné ho modernizovat, rozšířit. "Je to pro nás velmi důležitý úsek, který nejde nijak objet," konstatoval Jakub Ptačinský z tiskového oddělení společnosti. Navrhovanou přesmyčku, která by propojovala tratě Kolín–Libeň a Libeň–Malešice, považuje SŽDC za jedno z mála možných technických řešení. Změny mají umožnit nákladním soupravám pohodlně přejíždět z jednoho směru na druhý, aniž by kolidovaly s oblíbenou městskou železniční linkou, která sviští mezi Roztoky a Libní. "Je to taková estakáda, podobající se dálničnímu sjezdu. Přejíždíte z jednoho směru na druhý, mimoúrovňovou křižovatkou spojujeme oba dva směry," přiblížil záměr SŽDC Ptačinský.

V první etapě se počítá se změnami na trase Libeň–Malešice, řešení z Hrdlořez přes Malešice na jih je v současné době otevřené. Kdy padne konečné rozhodnutí, není zatím jasné.

"Když v roce 2019 začneme, jsme schopni skončit v roce 2020," přiblížil časový harmonogram úvodní etapy mluvčí.

Praha 9 se bojí zhoršení životního prostředí, nárůstu automobilové dopravy. "Želenice nechť v metropoli je, ať se využívá pro osobní dopravu, trošku jsme zapomněli jezdit vlaky po Praze, ale nákladní doprava do vnitřku města nepatří," zopakoval Doležal. Připomněl, že sice všichni apelují, že koleje tudy vždycky vedly, ale v té době byla devátá část okrajovou čtvrtí.

Zdroj: Právo