Praha a střední Čechy chtějí po ČD lepší vlaky

27.02.2019 11:28

České dráhy míří k další smlouvě bez soutěže se svým největším zákazníkem. Středočeský kraj a Praha dokončují jednání o nové smlouvě na dalších deset let. Cestující se mají dočkat lepších vlaků než dosud, už letos začne modernizace CityElefantů. Ročně platí Středočeský kraj za vlaky zhruba 1,9 miliardy korun, Praha 900 milionů korun.

Vzhledem k provázanosti objednávky s hlavním městem Prahou postupujeme při projednávání smluvních podmínek společně, aby nedošlo k narušení podmínek společné objednávky železniční dopravy. Uzavření nové smlouvy předpokládáme v průběhu 1. pololetí 2019,“ řekla mluvčí Středočeského kraje Barbora Tluchořová.

Stávající kontrakt s Českými drahami vyprší letos na konci roku. Zatímco některé kraje zkusily porovnat cenu od Českých drah oslovením jiných dopravců, Středočeský kraj to nezkusil vůbec, Praha jen u takzvané městské linky z Hostivaře do Roztok.

Středočeský kraj tvrdí, že přímé zadání bez soutěže je důsledkem dohody z minulosti, kdy se Praha a kraj ucházely o dotaci na modernizaci vozidel. Tehdy přímé zadání vyšlo jako nejvhodnější varianta, což ukázala i analýza společnosti KPMG. Praha chce do smluv ale prosadit alespoň možnost, že část výkonů bude možné během deseti let soutěžit.

Shoda nepanuje nejen na tom, jak se má vybírat dopravce, ale ani na vozidlech. Praha a Středočeský kraj se shodly jen na modernizaci jednotek CityElefant, u kterých by mělo dojít k doplnění wifi a zásuvek. Modernizace by měla začít ještě letos. Praha se ale domnívá, že stávající spojené CityElefanty s kapacitou 620 sedících už nestačí, a chce větší soupravy. Postupně od roku 2023 chce Praha nasazovat 56 čtyřvozových dvoupodlažních jednotek. „Středočeský kraj by na části výkonů raději viděl méně kapacitní jednotky, takže jednání o přesných počtech a struktuře vozového parku ještě neskončila,“ řekl mluvčí organizátora dopravy Ropid Filip Drápal.

Zdroj: Doprava