Pražská MHD se potýká s nedostatkem řidičů

19.04.2018 11:01

Dopravnímu podniku chybí do optimálního stavu podle jeho vlastního výpočtu zhruba 360 řidičů, řidiček nebo strojvedoucích metra. Na dobré cestě by však měla být dohoda o růstu jejich mezd, přestože Dopravní podnik tento týden opakovaně odmítl výzvu odborářů k jednání o změně kolektivní smlouvy. Není vyloučena ani stávka.

 

"

 

V pražských ulicích došlo za poslední dny a týdny hned k několika vážným srážkám mezi tramvajemi a chodci nebo jinými dopravními prostředky. V úterý srazila tramvaj chodce na Floře. V ten samý den se pak v podvečer v Michli střetlo s tramvají a autobusem auto městské policie. Den před Štědrým dnem se v Praze srazily dvě tramvaje a u jednoho z řidičů prokázal test výskyt pervitinu v krvi. O necelé dva týdny dříve zemřel po kolizi s tramvají muž v Podbabě. Také statistika Drážní inspekce potvrzuje meziroční zvýšení nehodovosti pražských tramvají.

 

Nevzrostl přitom jen počet tzv. mimořádných událostí, kterých bylo loni 1687. V roce 2016 vyvázlo se zraněním ze srážky s tramvají 214 lidí, loni to bylo 271. Počet úmrtí pak vzrostl ze dvou na tři.

 

Pražský Dopravní podnik prý bere zmíněné incidenty vážně, ale jejich případná souvislost s nedostatkem a enormním vytížením řidičů MHD zatím není prokázaná. To potvrzuje i Jiří Obitko, prezident Federace profesních odborů největší organizace v rámci dopravního podniku. „Pokud by se ukázalo, že v některém z incidentů bylo příčinou vyčerpání řidiče, musela by následovat adekvátní reakce,“ zdůraznil Obitko.

 

Podle něj se ale Dopravní podnik snaží pracovní podmínky zlepšovat a na dobré cestě je údajně i dohoda o růstu jejich mezd, přestože Dopravní podnik tento týden opakovaně odmítl výzvu odborářů k jednání o změně kolektivní smlouvy.

 

Pokud by se však dohodu nepodařilo uzavřít, odboráři nevylučují ani stávku. „Rozhovory by měly začít v rámci určité pracovní skupiny, ve které budou zřejmě jen zástupci největších dopravních odborů. Reálné se v tuto chvíli zdá navýšení tzv. kolektivní výkonnostní odměny o pět procentních bodů. Ta by se měla u řidičů zvednout z deseti na patnáct procent platu a u technických a dalších pracovníků z osmi na třináct,“ popisuje odborář Obitko.

 

 

„Dopravní podnik v souladu se zákonem o kolektivním vyjednávání v zákonné lhůtě odpověděl a tento návrh odmítl s tím, že ekonomická situace podniku navýšení neumožňuje,“ sdělila Pražskému deníku mluvčí městské firmy Aneta Řehková. Dopravní podnik se ale údajně nebrání vyjednávání v „užším formátu“, o kterém informoval Jiří Obitko. Přes čtyři tisícovky šoférů dopravce totiž zastupuje víc než dvacítka odborových organizací a „radikálnější“ požadavky mají obvykle méně početné odbory.

 

 

 

Dohoda, která by mohla zlepšit poměrně kritickou personální situaci pražského dopravce, je tedy reálná. Pokud by se nepodařila, odboráři nevylučují ani „neoficiální stávku“.

 

 

 

Většina řidičů by si naráz vybrala tzv. sick day neboli volno na léčení a pražská MHD by zkolabovala. Zaměstnanci by ale k takovému krajnímu řešení nejspíš přistoupili až v horizontu měsíců.

 

 

 

Kapacity šoférů pražské městské dopravy byly značně napjaté už loni. Dopravnímu podniku chybí do optimálního stavu podle jeho vlastního výpočtu zhruba 360 řidičů, řidiček nebo strojvedoucích metra. To je asi osm procent a tento údaj má stoupající tendenci.

 

Řidiči na hraně povolených limitů

 

 

 

Plynulý provoz pražské veřejné dopravy tak byl loni možný jen díky placeným přesčasům, u kterých se ale mnozí řidiči dostali na hranu povolených limitů. Nemluvě pak o nemožnosti vzít si na delší dobu dovolenou.

 

 

Řidiči pražských autobusů teď mají navíc možnost odejít například do Kladna, kde po skokovém navýšení mezd dosáhnou na srovnatelné peníze jako v metropoli. Ve srovnání s Prahou ale zažívají díky slabšímu provozu méně stresu. Průměrná mzda je dnes v DPP kolem 35 tisíc korun hrubého.

 

Zdroj: Metro