Přes Bospor nyní povedou tři mosty, je tam i tunel pro vlaky

14.09.2016 17:28

Bosporský most - První most, který spojil přes Bosporskou úžinu evropskou a asijskou část Istanbulu, byl otevřen v říjnu 1973. Visutý most je dlouhý 1,5 kilometru, široký přes 33 metrů a vede 64 metrů nad hladinou Bosporské úžiny. Vede z nábřeží Ortaköy na evropském pobřeží Bosporu do Beylerbeyi na druhé, asijské straně. Ve své době byl čtvrtým nejdelším visutým mostem na světě, nyní mu patří 26. místo. Most byl v minulosti otevřen i pro chodce, mýtné se platí jen při cestě z evropské části do asijské. Celkové náklady na stavbu byly 21,7 milionu dolarů (asi půl miliardy korun podle současného kurzu). Letos bylo rozhodnuto o přejmenování mostu na Most mučedníků 15. července na počest Turků, kteří zemřeli při nedávném pokusu o vojenský puč. Při pokusu o převrat zahynulo 290 lidí, z nichž řada zemřela právě na Bosporském mostě v Istanbulu.

 

Most sultána Mehmeta Fatiha - Druhý, rovněž visutý most přes Bospor byl otevřen v červenci 1988. Leží asi pět kilometrů severně od prvního mostu přes Bospor a pojmenován je po sultánovi, který vládl v letech 1451 až 1481. Je dlouhý rovněž zhruba 1,5 kilometru, široký 39 metrů a v nejvyšším bodě vede 64 metrů nad hladinou úžiny. Umístěn je mezi částmi Hisarüstü na evropské straně a Kavacik na asijské. Vjezd je placený, k dispozici je v obou směrech osm pruhů. Ve své době byl pátým nejdelším visutým mostem na světě, nyní mu patří 22. místo. Most nemohou využívat chodci. Náklady na jeho výstavbu dosáhly 130 milionů dolarů (přes tři miliardy korun podle současného kurzu).

 

Železniční tunel projektu Marmaray - Provoz tunelu byl zahájen v říjnu 2013. Jedná se o první železniční trať na světě spojující pod vodou dva kontinenty a je součástí většího projektu s názvem Marmaray, který zahrnuje také modernizaci současné příměstské železniční trati a její prodloužení. Samotný záměr spojit oba břehy vznikl už před více než 150 lety. Technologické a následně i finanční potíže tehdejšího státu pod vládou sultána Abdülhamida II. ale vedly k odkladu. Realizace projektu, který byl nově vypracován v 90. letech, tak začala až v roce 2005 za vlády premiéra Recepa Tayyipa Erdogana. Tunel je dlouhý přes 13 kilometrů, pod vodou Bosporské úžiny vede v délce 1,4 kilometru, a v některých místech vede až 60 metrů pod hladinou moře. Výstavba samotného tunelu stála asi 5,5 miliardy lir (51,8 miliardy Kč).

 

Most sultána Selima I. Hrozného - Třetí most přes Bosporskou úžinu bude otevřen 26. srpna a povede přes severní část úžiny nedaleko jejího ústí do Černého moře, od obce Garipçe na evropském břehu k obci Poyraz na asijském. Je součástí nového dopravního systému, který vede severními, okrajovými částmi Istanbulu a jeho okolí. Po mostě budou jezdit v jedné úrovni automobily i vlaky, dvojice kolejí je položena uprostřed mostu mezi čtyřproudovou dálnicí na každé straně. Celková délka mostu je 2,2 kilometru, šířka 58,5 metru. Podle tureckého tisku je most nejdelším kombinovaným mostem na světě (pro automobilovou i železniční dopravu) a osmým nejdelším visutým mostem. Náklady na jeho vybudování se odhadují na tři miliardy dolarů (60 miliard korun). Nová stavba nese jméno po sultánu, který vládl osmanské říši v letech 1512 až 1520.

 

Plánované stavby:

Eurasijský tunel - Podmořský dálniční tunel s dvěma pruhy na každé straně bude dlouhý 5,4 kilometru a spojí istanbulskou část Kazliçeşme na evropské straně a Göztepe na asijské části Istanbulu na jihu Bosporu při jeho ústí do Marmarského moře. Stavba byla zahájena v roce 2011, otevřen by měl být koncem tohoto roku. Budován je jen kilometr jižně od železničního tunelu

Marmaray.

Zdroj: čtk