Převod nádraží je pro dráhy riskantní

10.02.2016 09:59

Podniková právní analýza v souvislosti s převodem nádraží varuje před hrozbou předčasného splácení dluhopisů.

 

Členové představenstva Českých drah mají po posledním zasedání zase o něco horší spaní kvůli chystanému převodu nádražních budov na Správu železniční dopravní cesty.

            Nejnovější vnitropodniková právní analýza vrcholové manažery varuje před celkem třinácti riziky, které transakce pro dopravce představuje. Deník E15 má dokument k dispozici. „Rizika zvažované transakce jsou tak vysoká, že reálně hrozí poškození postavení Českých drah jako národního dopravce na trhu veřejné osobní dopravy,“ píše se ve zprávě.

            Podle analýzy převod nemovitostí nevyplývá z žádného právního předpisu, tudíž jde fakticky o restrukturalizaci, pro kterou chybí analytický podklad. To je rozdíl oproti dřívějším přesunům údržby kolejí a výpravčích, jejichž oddělení žádala evropská legislativa.

            Nelze proto nyní vyloučit riziko, že někteří z vlastníků drážních dluhopisů budou žádat jejich předčasnou splatnost. Hospodářsky dráhy prý rovněž zatíží poplatky za užívání služeb na nádražích.

            Dráhy mají za svá nádraží dostat 3,24 miliardy korun, ačkoli ještě před několika lety počítaly s osmi miliardami.

Kamenem úrazu je podle analýzy hlavně pražské hlavní nádraží, s jehož přesunem se donedávna nepočítalo. Nyní je oceněno na necelých 200 milionů korun, ačkoli realitní odborníci mluví o hodnotě v řádu jednotek miliard.

 Zdroj: E15