První motoráky 845 dostanou ETCS

20.11.2024 14:13

Společnosti GW Train Regio se podařilo nalézt dodavatele zabezpečovacího systému ETCS pro motorové jednotky řady 845. Zakázku na vybavení osmi jednotek získala společnost AŽD Praha s cenou 137,2 milionu korun bez DPH (tedy 17,15 mil. za jednotku). Předpokládaná cena byla 130 milionů korun bez DPH.

„Věříme, že dodavatel využije svých zkušeností a zrealizuje zakázku bez problému podle stanoveného harmonogramu,“ uvedl šéf GW Train Regio Peter Bosáček. Podle něj byla společnost AŽD v tendru jediným uchazečem. Pro případ prudkého nárůstu ceny byl dopravce připraven soutěž zrušit. GW Train vypsal soutěž letos v červenci, zhruba polovinu nákladů na každé vozidlo pokryje dotace.

Podle smlouvy vybaví dodavatel mobilní částí ETCS první prototypovou jednotku (hnací a řídicí vůz) do konce října 2025, poslední sériovou jednotku předá zákazníkovi do konce roku 2026. Součástí zakázky je také odborné školení zaměstnanců GW Train Regio a zajištění všech potřebných certifikací a homologací.

Firma vozidla řady 845 využívá pro zajištění rychlíkové linky R25 Plzeň – Most (pět kusů), regionální linky U52 Žatec – Louny – Lovosice – Ústí nad Labem (tři kusy) a na lokálkách v jihočeské části Šumavy (čtyři kusy). ETCS dostane osmička vozidel ze severozápadních Čech.

Motorové jednotky 845 se vyráběly v Německu ve druhé polovině 80. let. V České republice je po modernizaci využívá vedle GW Train také Arriva a RegioJet. GW Train bude vůbec prvním dopravcem, který je bude mít s ETCS, u Arrivy o instalaci ještě nebylo rozhodnuto.

K investicím do vozidel se GW Train zavázal loni na podzim, kdy mu ministerstvo dopravy prodloužilo smlouvu na rychlíky Plzeň – Most do roku 2031. Výhradní provoz pod ETCS by zde měl být zaveden v roce 2028. „Smlouva je prodloužena i po dohodě s kraji z důvodu významné investice do vozidel,“ uvedl před rokem mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Vozidla by měla dostat také klimatizaci.

 

Zdroj: dp